Industry Wire

Geplaatst door Bratpack B.V.

Een webshop is meer dan een online winkel!

Tijdens de Retail Experience van Tuinzaken vielen 2 magische woorden bij iedere presentatie die er gegeven werd: online en beleving. Het moge duidelijk zijn dat het internet in de tuinbranche een steeds belangrijkere rol gaat spelen en daarmee ook een logische vraag komt bovendrijven: moet u nu wel of juist geen webshop openen?

Vooropgesteld: een webshop openen lijkt heel eenvoudig maar is een bewerkelijk proces. Verleid door de schierlijk eenvoudig behaalde successen van websites als Wehkamp en Fonq denken veel ondernemers dat ze de webshop “er wel even bij kunnen doen”. Dat klopt niet en dat is tevens de grootste valkuil voor de meeste ondernemers: net als een echte winkel heeft een webshop continue tijd en aandacht nodig om goed te renderen. Op het moment dat de bloembollen in het tuincentrum liggen, moeten die ook op de website komen te staan. Liefst met een leuke aanbieding, gezellige tekst en mooie foto erbij om de bezoeker te inspireren. Dat kost tijd en aangezien de tuinbranche per definitie van seizoen naar seizoen gaat, ook iets dat altijd terug zal komen. Helaas lopen de seizoenen in de webshop ook geluk met de seizoenen in uw tuincentrum: de piekmomenten vallen samen, dus de piek in uw werkdruk ook. Met de webshop opent u een extra verkooppunt met veel potentie – het extra takenpakket krijgt u erbij cadeau!

Bij Bratpack hebben we inmiddels zo’n 25 webshops voor tuincentra ontwikkeld: sommigen hebben de vaart flink te pakken, anderen moeten nog op het goede spoor terecht komen. Een mooi voorbeeld van een succesvolle webshop die wij hebben ontwikkeld is van tuincentrum de Oosteinde (www.deoosteindeonline.nl). Het tuincentrum heeft zelf goed gekeken naar andere webshops, een duidelijke lijst met wensen neergelegd en een medewerker in huis die enige kennis had van zowel internet als van tuinproducten. Het beschikbaar hebben van tijd is essentieel om een webshop succesvol te kunnen runnen, dus zorg ervoor dat deze tijd ook aanwezig is in het tuincentrum. Natuurlijk: als de orders binnenkomen wordt er vanzelf meer tijd vrij gemaakt (immers: wat geld oplevert, krijgt aandacht!) maar helaas gaan ook op het internet de kosten voor de baten uit.

Is de webshop eenmaal geopend dan heb er niet alleen een extra verkoopkanaal, maar ook een digitale etalage. Consumenten oriënteren zich anno 2012 online voordat zij producten gaan kopen. Met de webshop informeer je consumenten over het assortiment. Ieder tuincentrum waar Bratpack een webshop voor heeft gemaakt kan bevestigen dat de webshop zorgt voor meer bezoek op de winkelvloer: consumenten zien een bepaald product in de webshop en rijden naar het tuincentrum om de aankoop definitief te maken. Als ondernemer weet je dat hetzelfde product ook in het lokale tuincentrum te koop is waar de consument vandaan komt. Echter, omdat de consument in zijn oriëntatie dat tuincentrum niet gevonden heeft, stappen ze de auto in. Ben je niet zichtbaar in de online oriëntatie, dan komt de consument ook niet naar jouw tuincentrum toe!

Als binnen het tuincentrum tijd en aandacht besteed wordt aan de webshop dan kunnen daar zowel online als op de winkelvloer de vruchten van geplukt worden. Doen dus, zo’n webshop!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht