Geplaatst door Impact City

Weco, BeeSage en Reprex uitgeroepen tot winnaars Haagse Vernieuwers challenge tijdens ImpactFest

Den Haag, 15 november 2022 – Vandaag zijn de winnaars bekend gemaakt van de achtste editie van de Haagse Vernieuwers challenge. De Haagse Vernieuwers challenge van ImpactCity, een initiatief van de gemeente Den Haag, stimuleert startups, scale-ups en studenten om met innovatieve ideeën te komen. De winnaars ontvangen een geldbedrag waarmee zij hun innovatieve idee verder kunnen uitbouwen.

De jaarlijkse Haagse Vernieuwers challenge daagt startups en scale-ups uit om maatschappelijke vraagstukken rondom duurzaamheid, energie, klimaat, voedsel en veiligheid op te lossen. Met winnaars uit voorgaande edities zoals Naïf Care, Seepje en North Sea Farmers is de Haagse Vernieuwers challenge inmiddels een gevestigde challenge in Den Haag.

Drie startups om in de gaten te houden
De finale was dit jaar onderdeel van de feestelijke opening van de grootste impact meetup in Europa: ImpactFest. Hier komen jaarlijks honderden startups, NGO’s, overheden, investeerders en het zakenleven die net als de winnaars werken aan het oplossen van de wereldwijde uitdagingen. De winnaars kregen op het hoofdpodium hun prijs overhandigd. Juryleden van Rabobank, DOEN Participaties, Euclid Network en UNIIQ beoordeelden de plannen en pitches en kozen na een spannende pitchronde de winnaars van 2022:

• Startup prijs (€ 25.000) – Weco: Ontwikkelt oplossingen om electriciteit te produceren met golven in de oceaan
  • Pre-startup prijs (€ 10.000) – BeeSage: Zorgt ervoor dat Den Haag de eerste stad wordt ter wereld met volledig verbonden stedelijke bijenstallen, waardoor datagestuurde bijenteelt mogelijk wordt voor productiviteit en duurzaamheid
  • Publieksprijs (€ 5.000) – Reprex: Maakt big data betrouwbaar en controleerbaar door betrouwbare analyses en AI-oplossingen te leveren

Den Haag, een echte impact stad

Als internationale stad van vrede en recht ondersteunt en stimuleert de gemeente Den Haag startups en scale-ups die werken aan innovaties voor een betere wereld. Niet voor niets staat de stad bekend als “ImpactCity” en is zij dit jaar uitgeroepen tot tweede stad van Nederland als het gaat om een aantrekkelijk klimaat voor startups.

Suzanne Wisse-Huiskes (Executive Director van Euclid Network) is als partner van ImpactCity betrokken als jurylid bij de jaarlijkse challege. “De Haagse Vernieuwers challenge is een concreet voorbeeld van de manier waarop Den Haag ambitieuze ondernemers een steun in de rug biedt met toegang tot kapitaal en kennis, zodat zij kunnen werken aan hun innovaties voor een betere wereld.”

Over ImpactCity en ImpactFest

De Haagse Vernieuwers challenge wordt elk jaar georganiseerd door ImpactCity.

ImpactCity is één van Europa’s leidende ecosystemen voor organisaties die ‘doing good and doing business’ combineren. Met ImpactCity faciliteert de Gemeente Den Haag ondernemers en andere impactmakers met innovatieve oplossingen bij het starten en opschalen van hun bedrijf.

ImpactFest is in 2016 gestart als een jaarlijks event waar het ecosysteem van ImpactCity elkaar kan ontmoeten in een ongedwongen festivalsfeer. Het is uitgegroeid tot een internationaal “must-attend” evenement in de wereld van impact.