Weeronline HD is beste weerapp van Nederland

De weeronline HD app is verkozen tot beste weerapp van Nederland. De jury van iCulture roemde de zelf in te richten weerapp waarmee iedere gebruiker precies die informatie ziet die relevant is voor hem of haar.

Naast de beste weerapp werd de app van het weerbedrijf uit Zeist uitgeroepen tot de nummer 2 beste nieuwkomer na de app van het NRC. Ook is de Weeronline HD app goed voor een derde plaats op de ranglijst voor beste Nederlandse apps.

Het juryrapport van iCulture is lovend: “Alweer een weerapp? Dat is wat we dachten bij de introductie van Weeronline HD. Maar zodra je deze app installeert word je gegrepen door de vele grafiekjes, de mooie overzichten en de rijkdom aan informatie. Alles wat je wilt weten over het weer en dan ook nog schitterend vormgegeven.”

Hoofd productontwikkeling Luuk Roestenberg is gepast trots op de prijs: “we wilden heel graag de beste weer-app van Nederland ontwikkelen. Daar zijn we nu dus in geslaagd.” Volgens Roestenberg is het succes mede te danken door de enorme interesse in het weer: “Het lijkt wel alsof we 16 miljoen meteorologen hebben in Nederland, voor hen is deze app onmisbaar”.

Meer dan 300.000 downloads

Dat kwaliteit wordt beloond blijkt wel uit de download cijfers. De app is pas sinds juni live en bekleedt nu al de 15e plaats in best gedownloade apps van 2013. De iPad applicatie werd meer dan 300.000 keer gedownload in de eerste zes maanden. Ook de waardering in de App Store is hoog met 4,5 sterren. Deze maand zal de app ook beshcikbaar zijn in veel andere Europese landen.

Nieuwe features: wintersportwidgets voor op de berg

Recent is de app ge-update met 5 nieuwe widgets special voor wintersporters. Voor iedere wintersportbestemming in de wereld is de actuele sneeuwhoogte, sneeuwval, webcams, weersverwachting etc op te vragen.

Wensen van de gebruiker

Bij de ontwikkeling, met app-ontwikkelaar Touchwonders, is sterk rekening gehouden met de wensen van de gebruiker. Doordat de app volledig is opgebouwd uit widgets kan de app helemaal naar wens worden ingericht. Met keuze uit 8 verschillende widgets bepaalt de gebruiker wat hij wil zien. Er is voor iedere plek ter wereld keuze uit: het weer voor vandaag en morgen, de regenradar, de buienverwachting, het weekoverzicht, het geschreven weerbericht, kaarten met weer, wind en weercijfers, activiteitenweer en hooikoortsverwachting.

Voor meer detail kan worden getapt op een widget waarna een grotere weergave laadt. Door het gebruik van meerdere walls (schermen) kun je er zoveel kwijt als je zelf wilt.

Regenradar en buienverwachting

De app kent een zeer uitgebreide regenradar met een regen-, motregen-, hagel, bliksem en sneeuwradar. Per locatie wordt ook een buienverwachting afgegeven. Hierdoor weet je precies wanneer het gaat regenen en hoeveel.

Sinds enkele weken beschikt de app zelf over regenradars voor België, Frankrijk, Duitsland en Engeland.

Marthijn Tabak
Woordvoerder weeronline.nl