Industry Wire

Geplaatst door Wehkamp

Wehkamp lanceert groots nieuwe merkidentiteit ‘Altijd Wehkamp, sinds 1952’

Zwolle, 30 september 2025 – Deze week introduceert Wehkamp haar nieuwe merkidentiteit: ‘Altijd Wehkamp, sinds 1952’. Het online warenhuis wil hiermee de sterke band met de Nederlandse consument onderstrepen. ‘Altijd’ benadrukt hierbij de blijvende relevantie en het vertrouwde gevoel dat Wehkamp al bijna 75 jaar lang biedt, terwijl ‘sinds 1952′ de rijke geschiedenis, ervaring en daarmee de betrouwbaarheid van het merk onderstreept.

De nieuwe merkidentiteit komt vanaf vandaag terug in de nieuwe najaarscampagne. De aangescherpte identiteit is onderdeel van de strategische veranderingen bij Wehkamp, waarbij sterk wordt geïnvesteerd in productaanbod en de dienstverlening voor de miljoenen klanten in Nederland.

De merkverandering naar ‘Altijd Wehkamp, sinds 1952’ combineert diverse elementen die de kern van het merk raken: het is herkenbaar, verrassend, relativerend en eigentijds. Door de sterke connectie met de Nederlandse cultuur voelt het aanbod vertrouwd en toegankelijk. Wehkamp voegt bovendien altijd iets bijzonders toe, wat zorgt voor een verrassende twist.
Net als bij de gemiddelde Nederlander zijn nuchterheid en relativering belangrijk, en met bijna 75 jaar ervaring zijn we altijd op de hoogte van de nieuwste trends in mode en interieur.
“Voor de meeste Nederlanders is Wehkamp al hun hele leven lang een bekend begrip”, zegt Shura Vermeiren, Brand Marketing Director van Wehkamp. “We bestaan bijna 75 jaar en verstuurden 30 jaar geleden al onze eerste online bestelling. Vrijwel iedereen heeft wel een herinnering aan Wehkamp, of dat nu bladerend in de catalogus op de bank was, of tegenwoordig via de app. Van die nieuwe eettafel en die regenjas tot die perfecte eyeliner en fijne koffiekopjes, je hebt het allemaal morgen in huis. De rijkheid van ons assortiment met belangrijke pijlers mode, wonen en beauty vormt de basis van ons nieuwe merkverhaal.”

Martijn Hagman, CEO van Wehkamp Retail Group, vult aan: “In een dynamisch online landschap hebben we als Wehkamp bewust gekozen voor een sterke focus. We willen geen marktplaats zijn, maar een gecureerd platform waar onze klanten precies vinden wat ze zoeken. Dat betekent dat we blijven selecteren op wat het beste past bij de Nederlandse gezinnen, zoals we dat al bijna 75 jaar doen. Ik ben er trots op dat we de mooiste fashionmerken aanbieden, onze eigen woonmerken aanvullen met de beste collecties van Nederlandse merken, en een ongekend groot assortiment beautyartikelen hebben met alle grote luxe merken. Dit alles bieden we aan met de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding die klanten van ons gewend zijn. Ons nuchtere Nederlandse karakter, gecombineerd met onze perfecte service, zorgt ervoor dat we met dit aangescherpte merkimago onze positie als dé online bestemming voor gezinnen in Nederland verder versterken.”
Nieuwe campagne toont herkenbare Nederlandse situaties
Tegelijk met de lancering van de nieuwe merkidentiteit start Wehkamp haar najaarscampagne. De campagne bestaat uit twaalf korte films die inspelen op herkenbare momenten uit de Nederlandse cultuur. De situaties, veelal met een vleugje humor, sluiten perfect aan op de nieuwe identiteit. Zo zien we in “Altijd haast” een jonge moeder rennen door de waan van de dag, in “Altijd visite” vallen we midden in die typische Nederlandse kringverjaardag, en in “Altijd uitzet” komen woondromen tot leven van een jong stel in hun eerste appartementje. Hiermee verbindt Wehkamp zich op een nuchtere, maar stijlvolle manier met het dagelijks leven van iedere Nederlander.

De films worden ondersteund met herkenbare Nederlandse muziek van de afgelopen 75 jaar van ‘Koffie koffie lekker bakkie koffie’ van Rita Corita uit 1958 tot recente hits als ‘Heartbeat’ van Davina Michelle en ‘Wacht op mij’ van Tabitha.

Verder wordt ingezet op bioscoopreclame en out of home. Ook hierin zijn typische Nederlandse taferelen het decor. ‘Altijd plensbui’ refereert aan al die keren dat we als Nederlander onverwacht nat zijn geworden, ‘Altijd printje’ naar de sterke hang naar dierenprints op onze kleding en ‘Altijd stoelendans’ koppelt onze typisch Nederlandse gewoonte met het uitgebreide aanbod van eigentijdse stoelen.

Sinds 1952

In de merkidentiteit komt ‘Sinds 1952’ terug, dit benadrukt de rijke geschiedenis, de ervaring en betrouwbaarheid van Wehkamp. Herman Wehkamp begon in 1952 in Slagharen met het verkopen van matrassen vanuit de winkel van zijn ouders. In 1956 kwam de eerste catalogus uit, waarmee Wehkamp in veel huiskamers een begrip werd. De dikste catalogus kwam uit in 2002 en telde 1218 pagina’s. Kort daarna koos Wehkamp voor het internet als belangrijkste verkoopkanaal, in 2008 werd uiteindelijk afscheid genomen van de dikke gids. In 1995 werd de eerste online bestelling geplaatst bij Wehkamp, als een van de eersten had het bedrijf uit Zwolle een webshop. De afgelopen jaren blijft Wehkamp een unieke speler, met een eigen gecureerd aanbod en levering van vrijwel alle producten uit eigen warehouse met betrouwbare bezorging de volgende dag of soms zelfs dezelfde dag. Met meer dan 600.000 producten van meer dan 2200 merken is Wehkamp een van de webwinkels met het grootste eigen assortiment in Nederland. En dat versturen we dagelijks vanuit het meest geavanceerde distributiecentrum van Europa, in Zwolle.
Nieuwe merkidentiteit

Voor de vernieuwing van het merk is Wehkamp op zoek gegaan naar talentvolle creatieven. Die werden onder andere gevonden in Brenda Waegemaekers en Sharon de Graaf van creatief bureau Dawn, Eva Oosterveld als regisseur, Niek Kessels als creative director design en Inez Vansteenkiste Muylle als fotograaf. Samen met de in-house studio en de creatives van Wehkamp, kwam de nieuwe merkidentiteit verder tot leven in samenwerking met:
Strategie: Marc Oosterhout/Eastwood Consultancy
Bureau: Dawn
Media Strategie: Nieuwe Lente
Productie: Studio Studio
Regisseur: Eva Oosterveld
Fotografie: Inez Vansteenkiste Muylle

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht