Industry Wire

Geplaatst door ESET

Wereldwijd voelt maar een derde van de consumenten zich veilig bij online shoppen

Sliedrecht, 26 februari 2021 – Gedurende de coronacrisis is het aantal online shoppers in Europa extreem toegenomen. Volgens Afterpay Insights nam het aantal online shoppers in Nederland tussen maart en december 2020 toe met maar liefst 25%.

Uit een onderzoek van ESET, een wereldwijde leider op het gebied van cybersecurity, blijkt echter dat wereldwijd maar een derde (29%) van de consumenten zich veilig voelt tijdens het online shoppen. Ondanks dat 61% van hen aangeeft vaker online te winkelen dan voor de coronacrisis. Aan het globale onderzoek naar financiële technology (FinTech) deden 10.000 consumenten uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Australië, Japan en Brazilië mee.

In het onderzoek werden consumenten gevraagd naar hun mening en ervaringen met betrekking tot online shoppen en internetbankieren. Uit de antwoorden blijkt dat online shoppen gedurende de pandemie is gegroeid. Eenenzestig procent van de consumenten wereldwijd verklaarde dat zij vaker online winkelen dan voor de pandemie. Bij consumenten tussen de 25 en 34 jaar betrof dit een stijging van 70%. Het onderzoek toont tevens aan dat online shopping ook na de pandemie een blijvertje is; 40% van de consumenten verwacht na de pandemie meer online te winkelen dan nu. De groei van online shoppers werd ook gezien in Nederland in een onderzoek van Ipsos. Hieruit bleek dat 2 op de 5 Nederlanders (42%) aangeven tijdens de coronacrisis meer online te shoppen.

Hier tegenover staat dat consumenten wereldwijd niet veel vertrouwen hebben in hun online veiligheid tijdens het online shoppen. Slechts 29% geeft aan zich ‘zeer veilig’ te voelen, terwijl 16% van de respondenten aangeeft zich ‘niet bijzonder veilig’ of ‘helemaal niet veilig’ te voelen. Desondanks was 69% van de consumenten wereldwijd van mening dat zij in staat zouden zijn een phishing-e-mail van één van de webshops die zij regelmatig gebruiken, te herkennen. Dit zou kunnen wijzen op een groter bewustzijn ten aanzien van phishingmails bij het grote publiek dankzij berichtgeving in de media.

Uit de resultaten blijkt dan ook dat webshops meer zouden kunnen doen om consumenten te beschermen en vertrouwen te geven op het gebied van online shoppen. Zeker met het oog op de aanhoudende groei die in het onderzoek van ESET voorspelt wordt voor de online retail sector.

In het onderzoek kwam verder naar voren dat consumenten in vergelijking met online shoppen meer vertrouwen hebben op het gebied van internetbankieren. Drieëntachtig procent van de respondenten wereldwijd geeft in hun reactie aan dat zij hun bankrekeningen online beheren, 24% van hen gebruikt hiervoor uitsluitend een mobiele app. Bijna 40% van de respondenten gaf aan zich zeer veilig te voelen bij internetbankieren. Volgens ESET duidt dit op een wereldwijde trend waarin banken voorlopen op online retailers als het gaat om veiligheid en consumentenvertrouwen.

Dave Maasland, CEO van ESET Nederland voegt toe: “Het is duidelijk dat de groei van online shopping onomkeerbaar is zoals blijkt uit ons onderzoek. Deze wereldwijde resultaten geven aan dat een groot gedeelte van consumenten zich onveilig voelen. Dit biedt ook kansen voor Nederlandse retailers met internationale klanten om juist nu het onderwerp online veiligheid nog serieuzer te nemen en klanten hierover proactief te informeren.”

“Juist nu is het beschermen van een online verkoopkanaal niet alleen van belang voor de ondernemer zelf, maar ook om nieuwe klanten aan te trekken door hen een veilig gevoel te geven en te laten zien wat je als online retailer daar voor doet.”

Meer over veilig online shoppen lees je op OnlineVeilig.nl:
Hoe shop je online veiliger? 
Waar moet je op letten bij online aanbiedingen?

Over ESET

Al 30 jaar lang ontwikkelt ESET® toonaangevende IT-beveiligingssoftware en -diensten voor bedrijven en consumenten over de hele wereld. Inmiddels is ESET uitgegroeid tot het grootste IT-security bedrijf uit de Europese Unie met oplossingen variërend van endpoint en mobile security, tot encryptie en tweefactorauthenticatie. ESET beschermt en monitort 24/7 op de achtergrond en werkt beveiliging in real-time bij om gebruikers veilig te houden en bedrijven zonder onderbreking te laten werken. Evoluerende bedreigingen vereisen een evoluerend IT-beveiligingsbedrijf dat veilig gebruik van technologie mogelijk maakt. Dit wordt ondersteund door ESET’s R&D centra wereldwijd, die zich inzetten voor onze gezamenlijke toekomst. Ga voor meer informatie naar www.eset.com/nl of volg ons op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht