Geplaatst door Citrix

De werkende wereld verandert: Citrix-onderzoek laat zien hoe Nederlanders naar hun toekomst op kantoor kijken

Amsterdam, 6 juli 2020 – Langzaamaan keert Nederland terug naar kantoor. Maar voor de deuren weer volledig open gaan, is het verstandig als organisaties nog even stilstaan bij de zaken waarvan de ervaring met de coronacrisis heeft aangetoond dat ze wellicht anders of beter kunnen. De manier waarop het werk wordt ingericht, de apparatuur die wordt gebruikt, de hygiëne-maatregelen die getroffen moeten worden: er is genoeg om rekening mee te houden. Uit recent onderzoek van Citrix blijkt bijvoorbeeld dat 53% van de Nederlandse kantoormedewerkers inmiddels graag vaker thuis zou willen werken. Ook zou 29% graag flexibeler werktijden willen hebben om werk en privé beter op elkaar af te kunnen stemmen.

Voor de coronacrisis werkten de ondervraagde Nederlanders gemiddeld 4,3 dagen per maand vanuit huis. Daarbij noemt 80% zichzelf minstens zo productief als op kantoor. Van de ondervraagden geeft 38% zelfs aan thuis gemiddeld 30% meer werk te verrichten. De rol van het kantoor zit voor 65% van de respondenten dan ook vooral in sociaal contact en persoonlijke samenwerking. Hetzelfde aantal respondenten geeft aan vooral het sociale aspect van het kantoor het meest te missen.

Nieuwe kantoorcultuur en nieuwe technologie
Voordat iedereen weer naar kantoor komt, doen werkgevers er goed aan nog wat puntjes op de i te zetten. Van de Nederlandse werknemers geeft bijvoorbeeld 58% aan dat het alleen al om milieuredenen goed zou zijn om vaker thuis te werken, en nog eens 58% merkt dat thuiswerken met de juiste technologie zich uitstekend kan meten met werken op kantoor. Maar tegelijkertijd geeft een kwart aan dat technologie het gemis van persoonlijk contact met collega’s niet geheel kan opvangen. Ook geeft 23% van de Nederlanders aan dat ze op dit moment thuis apps, software of apparaten gebruiken die niet door IT zijn goedgekeurd, of zelfs expliciet zijn verboden (7,4%). Daarbij gaat het vooral om toepassingen voor videoconferencing (45%), eigen telefoons, pc’s of tablets (44%) en social media of instant messaging apps (32% en 36%).

Een toekomstgerichte digitale werkcultuur vraagt van IT-teams dat zij beter inspelen op de wensen van de medewerkers, omdat Shadow IT anders onvermijdelijk de kop op steekt. Er strenger op controleren heeft waarschijnlijk geen positief effect: ruim 66% geeft aan dat ze er helemaal niets voor voelen om hun technologiegebruik thuis door IT te laten monitoren. Tegelijkertijd denkt 40% dat de bedrijfscultuur er door regelmatiger thuiswerken op vooruit zal gaan. Van de ondervraagden ziet 38% thuiswerken bovendien als een belangrijke oplossing om gezonder te gaan werken.

“Om Shadow IT te vermijden doen organisaties er vooral goed aan technologie aan te bieden die ze in staat stelt op een veilige manier én gebruiksvriendelijke manier thuis te werken”, zegt Peter van Leest, Regional Director Benelux bij Citrix. “Daarnaast is het verstandig als werkgevers het welzijn van hun medewerkers in deze nieuwe digitale toekomst goed in de gaten blijven houden. 60% van de Nederlanders geeft bijvoorbeeld aan thuis gemiddeld een uur langer door te werken. Dat is niet voor iedereen een probleem, maar sommige medewerkers laten blijken dat een goede balans tussen werk en privé niet in alle thuiswerksituaties even eenvoudig te vinden is.”

Over het onderzoek
In opdracht van Citrix heeft OnePoll in april en mei 2020 7.500 vanwege de huidige situatie thuiswerkende kantoormedewerkers ondervraagd in grote en middelgrote ondernemingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië.

Over Citrix
Citrix (NASDAQ:CTXS) streeft naar een wereld waarin mensen, organisaties en dingen veilig verbonden en beschikbaar zijn, zodat het buitengewone mogelijk wordt. Citrix helpt klanten de toekomst van werk opnieuw uit te vinden door de meest uitgebreide beveiligde digitale werkplek te bieden, waarin alle apps, data en diensten die mensen nodig hebben om productief te zijn verbonden worden en waar IT eenvoudig complexe cloudomgevingen kan opzetten en beheren. Citrix oplossingen worden gebruikt in meer dan 400.000 organisaties, waaronder 99 procent van de Fortune 100 en 98 procent van de Fortune 500. Meer informatie vindt u op https://www.citrix.nl/ of volg Citrix Benelux op Twitter via @citrixbenelux.