Industry Wire

Geplaatst door BvA

Wetenschappelijk onderzoek biedt nieuwe inzichten in de invloed van reclame op beeldvorming van etnische diversiteit

Amsterdam, 6 juli 2020 – Reclame en merkcommunicatie zijn al ruim honderd jaar medebepalend voor wat we in Nederland wel en niet ‘normaal’ vinden. Nederlanders verwachten van reclamemakers dat ze op evenwichtige en realistische wijze de verhoudingen binnen onze samenleving weergeven, maar een meerderheid vindt dat reclame géén realistisch beeld geeft van hoe we nu in Nederland samenleven. Dit en meer blijkt uit een onderzoek naar de invloed van commerciële communicatie op de beeldvorming in Nederland, dat in opdracht van bvA, netwerk van merkleiders, is uitgevoerd. De meest opvallende onderzoeksresultaten die betrekking hebben op beeldvorming rondom inclusie en racisme worden op donderdag 9 juli gepresenteerd.

Merkcommunicatie en de beeldvorming van Nederlanders
Op uitnodiging van bvA hebben de hoogleraren Cultuurgeschiedenis Inger Leemans (VU Amsterdam en KNAW Humanities Cluster) en Jan Hein Furnée (Radboud Universiteit Nijmegen) onderzoek gedaan naar de rol die merkreclames in de afgelopen honderd jaar hebben gespeeld in de beeldvorming van maatschappelijke verhoudingen in Nederland, en hoe daarover in de reclamevakbladen werd geschreven. Het onderzoek laat zien dat ook in Nederland tot ver in de twintigste eeuw racistische reclames ingezet werden.

George Floyd en #BlackLivesMatter
In aanvulling op dit historische onderzoek heeft bvA onderzoeksbureau Motivaction International gevraagd onderzoek te doen naar hoe Nederlanders op dit moment reclame ervaren, en welke rol reclames spelen – of zouden moeten spelen – in de beeldvorming van ‘Nederland’. Vanwege de recente ontwikkelingen rond de dood van George Floyd en de #BlackLivesMatter-beweging heeft bvA besloten de meest relevante onderzoeksresultaten zo snel mogelijk met het publiek te delen. Op donderdag 9 juli aanstaande organiseert bvA daarom een webinar over de invloed van merkcommunicatie op de beeldvorming rondom inclusie en racisme. Het volledige onderzoeksrapport zal op 24 september tijdens het 100-jarig bvA-event ‘MerkKracht’ worden gepresenteerd.

Philips, Nestlé en Hammerfest delen hun ervaringen met racisme/discriminatie
Om de wetenschap direct te combineren met de praktijk zullen naast de genoemde onderzoekers ook Nathalie Lam (Head of Global Sponsorships en Inclusion & Diversity Ambassador bij Philips), Valerie van Schaick (Business Executive Food Nestlé) en Baba Touré (oprichter & Managing Director van social creative agency Hammerfest) in het webinar hun ervaringen delen en in gesprek gaan over de positieve impact die merken kunnen hebben. De discussie wordt geleid door Christine Swart van Fa. Twist, expert op het gebied van vergroten van inclusie en gelijke behandeling.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht