Industry Wire

Geplaatst door Multiscope

Wifi op vakantie is onmisbaar

’s-Hertogenbosch – 14 juli – Ruim zes op de tien vakantiegangers (63%) checken eerst of er wifi beschikbaar is op de accommodatie voordat ze het vastleggen. Op vakantie is het gebruik van WhatsApp het meest populair. Van één op de vijf werknemers wordt verwacht dat ze bereikbaar zijn voor hun werk. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1.074 Nederlanders.

Vooral gratis wifi is belangrijk
Zeven op de tien vakantiegangers houden rekening met het feit of er wifi aanwezig is op de accommodatie. Daarvan geeft 72% zelfs aan dat het een grote tot zeer grote rol speelt. Als een accommodatie aan alles voldoet, behalve gratis wifi, dan boekt 14% zelfs iets anders. Meer dan de helft geeft aan in dat geval te betalen voor wifi. “Een hotel of camping zonder wifi is niet meer van deze tijd. Vakantiegangers gaan ervan uit dat er wifi is en dat het gratis beschikbaar is.” aldus Ruud Dankers van Multiscope.

WhatsApp meest populair
Negen op de tien vakantiegangers maken gebruik van internet op vakantie. Men gebruikt in de meeste gevallen (87%) de smartphone. De helft gebruikt ook weleens de tablet en bijna één op de drie vakantiegangers (31%) neemt de laptop mee op vakantie. De top 3 dagelijkse online bezigheden op vakantie zijn WhatsApp (51%), social media (41%) en de weersverwachting bekijken (39%).

Doorwerken tijdens vakantie
Drie op de tien vakantiegangers met een baan werken door tijdens de vakantie. Eén op de tien doet dit zelfs dagelijks. Het gaat hierbij vooral om mails checken en beantwoorden. Van één op de vijf verwacht de werkgever dat ze bereikbaar zijn tijdens de vakantie. In negen van de tien gevallen werkt de vakantieganger op de accommodatie zelf. Deze aantallen blijven de laatste jaren stabiel.

Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.074 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Dit onderzoek is ook uitgevoerd in 2015 (n=1.005), 2014 (n=1.011) en 2011 (n=1.000).

Over Multiscope
Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, mobiel marktonderzoek, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht