Wuunder verduurzaamt last mile met lancering GreenChoice

Arnhem – Logistiek SaaS-platform Wuunder zet een belangrijke stap in de verduurzaming van de last mile met de lancering van verzendoplossing GreenChoice. De oplossing laat in de checkout van een webshop zien op welke dag een vervoerder al bij de ontvanger in de buurt een order aflevert, om zo de bezorging van pakketten te bundelen. Hiermee kunnen retailers geld besparen door een verlaagd aantal afleverpogingen en kunnen zij vervolgens hun verzendkosten verlagen, hun klanttevredenheid verbeteren en bijdragen aan de verlaging van CO2-impact van producten.
Deze lancering sluit aan bij een bredere duurzaamheidsontwikkeling, waarbij consumenten zich bewuster worden van de milieu-impact van hun online aankopen. 68 procent geeft namelijk al aan bereid te zijn hun bestelgedrag aan te passen om daarmee het milieu te helpen. Wuunder GreenChoice biedt consumenten precies die mogelijkheid.
Van bezorgpiek naar gecombineerde leveringen
Ook het magazijn van de retailer profiteert van de verzendoplossing. Waar nu vaak een piek ontstaat doordat bestellingen zich in het weekend opstapelen, en op maandag worden verwerkt, helpt GreenChoice die drukte beter te verdelen. Hiermee wordt ook de gebruikelijke bezorgpiek op dinsdag afgevlakt doordat consumenten gemakkelijk kunnen kiezen voor een duurzaam aflevermoment. Door de noodzaak om zo snel mogelijk te bezorgen weg te nemen, wordt de drukte meer verspreid over de week en zijn er minder mensen nodig in het magazijn en op de customer serviceafdeling. De verminderde CO2-uitstoot geeft de retailer meer grip op het behalen van CSRD-doelstellingen, bijvoorbeeld door duurzame opties goedkoper en daardoor aantrekkelijker te maken.
Wuunder werkte met twee pilotklanten voor GreenChoice: modebedrijf SOXS.co, leverancier van duurzame sokken en accessoires, heeft meegewerkt aan A/B-testen en leverancier van biologische en veganistische wijnen Neleman gebruikt GreenChoice inmiddels in hun dagelijkse operatie. In de pilots is, na de implementatie van GreenChoice in de check-out, een conversiestijging van tien procent gemeten. Momenteel zijn er diverse retailers die GreenChoice implementeren.
Jeroen Gehlen, oprichter van Wuunder: “We begonnen Wuunder negen jaar geleden met één doel: de logistieke sector duurzamer maken. Met GreenChoice komen we steeds dichter bij de realisatie van dit doel. We breken definitief met het oude bezorgmodel dat puur gericht is op snelheid, ten koste van milieu en efficiëntie. Door leveringen slim te bundelen en beter te plannen, verlagen we de CO2-uitstoot, ontlasten we zowel bezorgers als medewerkers in magazijnen en sorteercentra, en beperken we de verkeersdrukte. Consumenten profiteren bovendien doordat ze pakketbezorging kunnen inplannen op momenten dat ze zeker thuis zijn. Kortom: GreenChoice biedt voordelen voor alle partijen. Het markeert een belangrijke stap richting de nieuwe standaard van collectieve en duurzame bezorging.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.