Geplaatst door Xopus BV

Xopus project krijgt European “eGovernment Good Practice Label”

De Europese Commissie financiert en ondersteunt het programma “eGovernment onderscheidingen” om bijzonder goede inzet van dienstverlening door middel van ICT te belonen alsook de verspreiding en uitwisseling van innovatieve concepten en denkbeelden te bevorderen.

Op 3 december 2009 verleende de Europese beoordelingsinstantie epractice.eu het “eGovernment Good Practice Label” aan het CVDR project (Centrale Voorziening Decentrale Regelingen). Hiervan werd na een start in januari 2007 de eerste operationele versie geïmplementeerd in oktober 2008.

In Nederland zijn alle overheidsorganen verplicht hun volledige regelgeving te publiceren en toegankelijk te maken voor geïnteresseerde burgers, en de instanties/praktijken die hierover beroepshalve dienen te beschikken (bijvoorbeeld ambtenaren, advocaten, rechters, uitgevers).

De nationale overheid heeft al enige tijd een centrale database. Dit project is nu het antwoord voor de lokale overheden en andere regelgevende instanties. Het voorkomt wildgroei, en waarborgt consistentie en actualiteit.

Hiermee voldoet Nederland aan de Europese eisen. Bovendien biedt het interessante exportmogelijkheden naar andere EU landen.

Hoofdaannemer van het project was de stichting ICTU.
STIPP, één van de onderaannemers, was verantwoordelijk voor invoer, publicatie en het mogelijk maken van teamwerk. Bij hen viel de keuze op Xopus® als interactief web gebaseerd platform. De voornaamste redenen waren:
• De bewezen stabiliteit en veelzijdigheid
• De eis tot gebruik van XML, waaraan de meeste alternatieven niet konden voldoen.

Xopus directeur Laurens van den Oever is blij met deze toekenning:
“De keuze voor Xopus® is eens te meer een bewijs voor de unieke positie van onze software als het erom gaat ook niet in de informatica geschoolde auteurs toegang te verlenen tot een robuust en “state-of-the-art” publicatie- en opslagsysteem. Het “eGovernment Good Practice Label” bevestigt opnieuw de kwaliteit en inzetbaarheid van onze programmatuur, zelfs bij zulke strenge en kritieke eisen.”

Wie is Xopus

Xopus BV is een snel groeiend, jong software huis, gevestigd in Den Haag, met uitstekend geschoolde, zeer competente en enthousiaste medewerkers. Één van de activiteiten is de ontwikkeling, de levering, het onderhoud en de verdere verfijning van het Xopus® platform, een breed inzetbare WYSIWYG omgeving voor “content management”, onafhankelijk van systeemarchitectuur en communicatiekanalen (web, papier, media). Op die manier kunnen de betrokkenen zich concentreren op de inhoud in plaats van op vormgeving of technische vaardigheid.

Voorts verleent Xopus geavanceerde diensten bij de implementatie van zijn software. Tot de klanten behoren Credit Suisse, ICTU (de Nederlandse overheid), Philips en Siemens.

Xopus BV
3de verdieping
The Globe
Waldorpstraat 17G
NL-2521 CA Den Haag

Andere Referenties

ICTU (stichting ICT Uitvoeringsorganisatie) is door de Nederlandse overheid in het leven geroepen om de informatieoverdracht t.a.v. ICT te bevorderen en als project management centrum voor ICT initiatieven ten behoeve van alle lagen van de overheid. Meer informatie: www.ictu.nl.

STIPP BV legt zich toe op de verwezenlijking van multimediale publicatieprocessen en de daarmee samenhangende informatieverwerking.
Meer informatie: www.stipp.nl.

Voor meer inlichtingen over Xopus® en dit project:

Laurens van den Oever
Tel.: (070) 445 2345