Industry Wire

Geplaatst door XXL Nutrition

XXL Nutrition doorbreekt grens van 100 miljoen euro omzet per jaar

XXL Nutrition bereikt een nieuwe mijlpaal: een jaaromzet van meer dan 100 miljoen euro. Die grens wordt de komende dagen doorbroken. Dit jaar ziet het sportmerk uit Deurne, marktleider in sportvoeding en -supplementen in de Benelux, de omzet opnieuw met 25 tot 30 procent stijgen. In twintig jaar tijd is XXL Nutrition uitgegroeid tot een gevestigde naam in online én fysieke retail.

Het grootste deel van de omzet komt uit Nederland, waar XXL Nutrition een sterke en loyale klantenbasis heeft opgebouwd via de eigen webshop, sportscholen en retailkanalen. Daarnaast is België goed voor 15 tot 20 procent van de omzet, terwijl ook Duitsland snel terrein wint. “De Duitse markt is groot, competitief, maar ook nog relatief onontgonnen voor ons”, stelt Brent Van Hoof, CFO van XXL Nutrition. “Daar liggen de grootste groeikansen.”
Sterke groei in retail
Hoewel de oorsprong van XXL Nutrition online ligt, behaalt het een steeds groter deel van de omzet via retail en samenwerkingen met fysieke partners. De retailtak groeide dit jaar van 10 à 15 procent naar 20 à 25 procent van de totale omzet.
Een belangrijke aanjager van die groei is de samenwerking met Zuivelhoeve. Mede daardoor is XXL Nutrition succesvol doorgedrongen tot het zuivelschap in supermarkten. De introductie van proteïnezuivelproducten, een relatief nieuwe categorie, heeft het merk een stevige positie opgeleverd tussen gevestigde namen. XXL Nutrition behoort inmiddels tot de meest gekozen merken in dit segment.
Voortbouwen op stevig fundament
Jarenlang kende XXL Nutrition een stabiele omzetgroei van gemiddeld 20 procent per jaar. De echte groeispurt volgde na de coronaperiode; doordat sportscholen gesloten bleven, nam de vraag naar sportvoeding tijdelijk af, maar zowel in 2022 als in 2023 groeide de omzet met maar liefst 60 procent.
Na die periode van snelle expansie besloot het bedrijf om de groei te consolideren. “De verkoopkosten stegen in die jaren minstens net zo hard als de omzet”, zegt Van Hoof. “Daarom hebben we bewust geïnvesteerd in onze organisatie, processen en schaalbaarheid. Dat fundament stelt ons nu in staat om gecontroleerd uit te bouwen.”
Die aanpak wierp snel vruchten af: ondanks de focus op kostenbeheersing groeide de omzet in 2024 met 15 procent. In 2025 trekt het groeitempo verder aan, met de verwachting dat de omzet eind dit jaar 25 tot 30 procent hoger ligt dan in 2024.
Focus op verdere expansie
De komende jaren zet XXL Nutrition in op versterking van de leidende positie in de binnenlandse markt en op internationale uitbreiding. De prioriteit ligt bij verdere groei in Duitsland. Tegelijk blijft het bedrijf nieuwe producten ontwikkelen, zowel voor retail als voor directe verkoop via de eigen webshop.
“Onze ambitie is om gecontroleerd verder te groeien, zonder in te boeten aan kwaliteit, innovatie en klantgerichtheid”, blikt Van Hoof vooruit. “De grens van 100 miljoen euro omzet is een mooie symbolische stap, maar we zien het vooral als het begin van een volgende fase.”
Over XXL Nutrition
XXL Nutrition is marktleider op het gebied van sportvoeding en -supplementen in de Benelux. De producten zijn onder meer verkrijgbaar via de webshop en bij meer dan 1.300 sportscholen, ruim 4.500 supermarkten, tankstations, scholen en verzorgings- en ziekenhuizen. De sportvoeding en sportsupplementen worden hoofdzakelijk in Nederland, België en Duitsland gemaakt.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht