Geplaatst door Yellowstar

Yellowstar en The Bikevertising Company lanceren platform

The Bikevertising Company (X-Bike), exploitant/aanbieder van fietsen, heeft samen met Yellowstar een applicatie ontwikkeld voor twee producten: Hello-Bike en Student-Bike. De concept applicatie stelt X-Bike onder andere in staat tot locatiebeheer en het voorspellen van de fietsbehoefte van klanten. Primair is de app ontwikkeld voor een vergroeningsproject op de Amsterdamse Zuidas – X-Bike won een fietsenverhuurtender dankzij de app – maar naar de toekomst toe biedt het communicatieproduct met achterliggende neutrale Yellowstar-platform veel meer mogelijkheden.

De start van de samenwerking tussen X-Bike en Yellowstar gaat terug naar eind 2016, toen X-Bike zich inschreef voor een fietsverhuurtender van de gemeente Amsterdam. De tender hoorde bij een vergroeningsproject op en rond de Zuidas. Door een groeiende werkgelegenheid in dit deel van de stad zocht de gemeente naar een manier om het autoverkeer te reduceren en een fietsproject paste daar goed in. X-Bike wist de tender te winnen met behulp van een Yellowstar-demo. Inmiddels is de demo, in slechts twee weken (!), omgezet in een werkende applicatie waarmee X-Bike zowel Zuidas-werknemers als studenten kan bedienen. X-Bike beschikt nu over een tool die helpt bij de demand planning en forecasting van hun fietsen. De hoeveelheid fietsen zal in de toekomst alleen maar toenemen.

GPS-tracking en reclame

Technisch gezien stelt de applicatie X-Bike aan de back-end in staat tot het registreren van fietsen en onderhoud. De kern van de applicatie bestaat uit vier elementen: Mobility Assets (in dit geval fietsen), Personen, Security Asset en Subscription Management. Aan de front-end liggen de mogelijkheden voor het bedienen van consumenten. Die zijn zeer divers. De gebruiker van de applicatie installeert deze op zijn of haar smartphone, voegt saldo toe en start met het gebruik ervan. Stappen die terugkomen in het huurproces zijn het reserveren van een fiets, het openen ervan, het inzien van historische- en locatiegegevens, parkingspots zoeken, points of interest bekijken en navigeren. Neemt een gebruiker een pauze, dan kan de app relevante reclame tonen. In de eerste versie van de app zijn de zogenaamde must-haves uitgerold: GPS-tracking en reclame.

Student-Bike

Student-Bike is vooral ontwikkeld voor studenten die op een voordelige wijze gebruik willen maken van een fiets die is voorzien van reclame. Hieraan zijn in de toekomst ook allerlei functies toe te voegen, zoals gamification en het langs een bepaalde route rijden of het parkeren op strategische plekken. Een student kan daarmee extra punten verzamelen. Voor Ralph Atiya, bedrijfsleider/CEO bij The Bikevertising Company, is de speling tussen mobiliteit en reclame en de synergie die beide hebben van groot belang. “Dit laten we zien door enerzijds gratis gebruik van de fietsen en anderzijds de goedkoopste te zijn met één euro per uur.”

Marketingmogelijkheden

De win-win van deze samenwerking bestaat voor X-Bike uit logistieke beheersbaarheid en marketingmogelijkheden. Voor Yellowstar biedt de ontwikkeling van deze app de kans om consumenteneisen en data te gaan gebruiken in de zakelijke markt. Osman Akdemir, directeur innovatie bij Yellowstar: “Veel leveranciers van logistieke software die de zakelijke markt bedienen missen de ervaring met de consumentenwereld. Dit was voor ons een mooie kans om een intuïtieve app te ontwikkelen die toepasbaar is op meerdere platformen en devices. De app levert mobility-as-a-service met een link naar logistiek en supply chain.” X-Bike heeft aanvullend inzicht in het huurproces en welke vraag er in de markt is naar fietsen en diverse events. De app is uit te breiden naar meerdere modaliteiten, zoals auto’s, een boot of zelfs het OV. Atiya: “Het ontwikkelen van deze app was voor ons enorm leerzaam, hetzelfde geldt voor de samenwerking met Yellowstar. De modulaire én de schaalbare aspecten van de applicatie zijn voor ons de meest waardevolle onderdelen omdat we snel moeten kunnen inspelen op grote pieken in de klantvraag. De platformgedachte ondersteunt bij het uitrollen van toekomstige initiatieven. De veiligheid van de onderliggende Yellowstar-data is ook dik in orde.”