Geplaatst door Amino en 24i

Youfone levert in Nederland de eerste Android TV operator tier service, mogelijk gemaakt door 24i en Amino

Cambridge en Amsterdam, 13 augustus 2020 – Amino en haar dochteronderneming 24i hebben vandaag aangekondigd dat Youfone de eerste Android TV operator tier service in Nederland heeft gelanceerd. Vanaf 3 augustus 2020 levert Youfone haar klanten een “next generation” geïntegreerde dienst voor OTT, VoD en Live TV op televisies en mobiele apparaten.

De Youfone service is gebaseerd op het 24i Video Experience Platform en de set-top boxen van Amino, die samen een end-to-end oplossing vormen. Hiermee heeft de Nederlandse MVNO de user experience helemaal kunnen vernieuwen en het bereik van haar TV-diensten kunnen uitbreiden.
“De unieke kracht, flexibiliteit en functies van de geïntegreerde oplossing van 24i en Amino maakt dat Youfone in slechts 5 maanden de eerste Android TV operator tier service van Nederland heeft kunnen lanceren, in plaats van een groot ontwikkelproject van een jaar of langer te moeten doorlopen als we een andere route hadden genomen,” zegt Valentijn Rensing, CEO van Youfone.

“Een cruciaal voordeel van de oplossing van 24i en Amino is dat het écht end-to-end is. Het omvat alle functies die we nodig hebben: content ingest, encoding en transcoding, management, customer care, contentdistributie, alle benodigde software van frontend tot backend, en zelfs de set-top boxen die onze klanten gebruiken,” concludeert Rensing.

Opgebouwd uit het 24i Video Experience Platform, Amino 7x Android set-top boxen, en Amino OS is dit de eerste exploitatie van een gezamenlijke 24i en Amino cloud-based oplossing die video delivery vanuit iedere bron naar ieder device ondersteunt.

Youfone, wiens TV-dienst in 2017 werd gelanceerd, vroeg 24i en Amino in december 2019 om een uitgebreide TV- en OTT-dienst te leveren. 24i en Amino werken samen om alles te leveren wat voor de Youfone-dienst nodig was, van smart Set-Top-Box (STB) hardware, service management, een robuuste backend, en een intuïtieve user interface. De functionaliteit omvat transcoding, middleware, CDN, en frontend applicaties voor Android, iOS mobiele telefoons en tablets; dat maakt live TV mogelijk, evenals catchup, restart en nPVR voor ongeveer 100 kanalen. Het is de eerste gezamenlijke exploitatie die is aangekondigd sinds 24i in juli 2019 door Amino Technologies werd overgenomen.

De turn-key multiscreen-oplossing biedt Youfone de operationele flexibiliteit om lokale of gehoste live en on-demand streaming op ieder medium en platform af te leveren, inclusief Linux en Android TV. De hardware draait op AminoOS, geheel gemanaged door Amino SM Engage, Amino’s cloud-based service management platform.

De oplossing is een hybride cloud deployment, die profiteert van de on-premise private cloud services voor 24/7 headend services; dit minimaliseert infrastructuurkosten en public cloud services, en maximaliseert tegelijkertijd de flexibiliteit. Het levert Youfone uitgekiende, modulaire servicecomponenten op, variërend van content ingest, infrastructuur, capacity load, API en frontend monitoring, tot change management en 3rd party support.

“De innovatieve oplossingen van 24i en Amino, gecombineerd met de expertise van onze teams, stellen Youfone in staat om een Android TV service te lanceren, gedragen door het 24i Video Experience Platform, en om hun bestaande set-top boxen te vervangen door geavanceerde Amino 7x devices,” zegt Donald McGarva, Amino Group Chief Executive Officer.

“Traditioneel gezien vraagt het ontwikkelen van een geavanceerde, geïntegreerde OTT, VoD en Live TV service een jaar of langer en zou technisch gezien heel uitdagend zijn. Vóór het 24i Video Experience Platform (VEP) waren aanbieders als Youfone gedwongen een keuze te maken uit extreem dure, over geavanceerde systemen van één leverancier of onvolgroeide systemen met ontbrekende functionaliteit van één leverancier, of voor de complicaties, vertragingen en risico’s die samenhangen met een oplossing die door verschillende toeleveranciers wordt geleverd. Dat we voor Youfone in Nederland de eerste grote Android TV operator tier service zo snel operationeel hebben gekregen, bewijst dat in de hedendaagse markteisen voor multiscreen-diensten VEP de ideale oplossing is,” stelt McGarva.

About Amino Communications
Amino is a global leader in media and entertainment technology solutions and an IPTV pioneer, working with over 250 operators in 100-plus countries. Drawing on more than 20 years’ experience delivering IP/cloud innovation, Amino enables operators to meet the challenges they face as broadcast TV and online video moves to an all-IP future with managed over-the-top (OTT) offerings. Amino is an expert in software, hardware, and cloud implementation and deploys its leading-edge technologies and integrates these with third-party and ‘upcycled’ legacy systems. At the forefront of the evolution of TV Everywhere, Amino helps operators to provide the features and functionality modern consumers are looking for in a multiscreen, multi-device entertainment world. The result is a fresh consumer offering with a consistent user experience across all screens, building brand reputation, stemming churn, growing subscribers and increasing average revenue per user (ARPU).
Amino Communications is a wholly-owned subsidiary of Amino Technologies PLC and listed on the London Stock Exchange Alternative Investment Market (AIM: symbol AMO), with headquarters in Cambridge, United Kingdom, and global offices in California, Finland, Hong Kong, and Portugal. For more details, visit www.aminocom.com

About 24i
24i is the Video Experience Company. We are continuously innovating to deliver the next-generation of applications, interfaces, and experiences demanded by discerning video service providers. We get it. Video is engaging, so the way you access it must be equally compelling.
Our award-winning Video Experience Platform and portfolio of solutions and services power Pay-TV, OTT, and direct to consumer video services of successful entertainment brands around the world.
24i embodies the Dutch spirit – we work hard, innovate, and explore. Headquartered in Amsterdam, with offices in Los Angeles, New York, Guadalajara, Buenos Aires, Brno, Helsinki and Madrid, 24i is a group company of Amino Technologies plc.
For more information, please visit www.24i.com

Over Youfone
Youfone is een onafhankelijke telecomprovider, sinds 2008. Bij Youfone bedenken en ontwikkelen we innovatieve producten en slimme diensten. Zo kunnen we scherp geprijsde abonnementen aanbieden voor Alles-In-1 (tv, internet & vast bellen) en Sim Only. Dat doen we met succes, want ieder jaar groeit ons particuliere en zakelijke klantenbestand.