Industry Wire

Geplaatst door Crisp

YouTuber Koen scoort onbedoeld met mobile game Kaasje

Rhoon, 4 augustus 2020 – Koen van Heest, beter bekend als YouTuber Koen en lid van het YouTube collectief Bankzitters, heeft zijn handen vol aan een nieuw project: de mobile game Kaasje. Wat begon als een experiment, is uitgemond in een succesvolle game die in de eerste week al 120.000 keer werd gedownload. Momenteel is de game 925.000 keer gedownload uit de Apple AppStore en de Google Play Store en zijn er maar liefst 72.400 positieve reviews achtergelaten, met een gemiddelde score van 4,75 sterren van 5.

Kaasje is een mobile game waarin de speler kazen moet verzamelen met een personage. Door te springen en te bukken navigeer je door de ‘pasta met gehaktballen’-wereld. “In een van mijn YouTube video’s kwam ik op het idee om een game maken. Zonder enige verwachting heb ik een aantal ideeën op papier gezet en via een platform vond ik een ontwikkelaar uit Marokko waarmee ik het spel samen heb gebouwd. De ontwikkelaar stelde voor om het spel ook in de Google Play Store uit te geven. Toen begon het balletje te rollen…,” vertelt bedenker Koen van Heest. “Binnen 24 uur werd het spel 10.000 keer gedownload en stonden we op nummer 1 in de categorie games.”

Koen ontving ontzettend veel reacties, waaronder de vraag het spel ook in de Apple AppStore te plaatsen: “Ze zijn bij Apple iets strenger, maar de game werd gelukkig goedgekeurd. En toen explodeerde het succes: 110.000 downloads op de eerste dag. De game staat nu al drie weken op nummer 1 in de top ‘gratis games’ van de AppStore.”

Game activeert de lastig bereikbare doelgroep
De game toont volgens Koen vooral de invloed van social media op een jongere doelgroep. “Mijn volgers zijn natuurlijk de eersten geweest die het spel hebben gedownload en beoordeeld. Daarop volgde een sneeuwbaleffect. Binnen no-time werd het spel ontzettend vaak gedownload en had ik ruim 30.000 volgers erbij op mijn YouTube kanaal (nu 410.000 volgers) en Instagram (237.000 volgers). Het laat zien dat mijn doelgroep niet alleen via YouTube en mobile games te bereiken is, maar ook is te activeren. Dat idee alleen al geeft me een enorm gevoel van verantwoordelijkheid. Ik zoek nu naar manieren om die verantwoordelijkheid constructief in te zetten en een positieve boodschap uit te dragen.”

Kaas, spaghetti en gehaktballen
Het spel Kaasje is gebaseerd op een uitspraak van voetbalanalist Aad de Mos, die tijdens een uitzending van het praatprogramma Rondo zei: “Dan is het klaar. Dan is het kaasje.” De uitspraak ging viral onder de jeugd. De Mos is nu, naast YouTuber Gio en Koen zelf, ook een karakter in het spel.

Koen heeft zijn handen vol aan het succes van het spel: “Ik had nooit gedacht dat de game zo’n succes zou worden, het begon echt als een uitprobeersel. Maar dat betekent niet dat de game nu af is. Integendeel: iedere week maken we een update en worden nieuwe elementen aan het spel toegevoegd. Inspiratie haal ik uit de reacties van mijn volgers. We werken nu aan de toevoeging van een gouden kaasje, waardoor je punten verdubbelen, en een schimmelkaasje, waardoor de spring- en bukknoppen tijdelijk worden omgedraaid. Daarnaast willen we een tweede wereld toevoegen: een voetbalwereld. En we zijn bezig met het toevoegen van nieuwe karakters, waaronder bekende YouTubers en een vrouwelijk personage.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht