Geplaatst door Ingram Micro

Zalando selecteert Ingram Micro Commerce & Lifecycle Services voor de operatie van Nederlands distributiecentrum

BLEISWIJK, 8 JUNI 2021 // Zalando, Europa’s toonaangevende online platform voor mode en lifestyle, kondigt aan dat Ingram Micro Commerce & Lifecycle Services, leverancier van supply chain-oplossingen en e-commercelogistiek, Zalando’s nieuwe fulfillment center in Bleiswijk bij Rotterdam zal opereren.

Hierbij verwacht Ingram Micro ongeveer 1.500 banen te creëren op middellange termijn. Het fulfillment center heeft een oppervlakte van 140.000 vierkante meter en is daarmee de grootste locatie in Zalando’s Europese logistieke netwerk. Naar verwachting worden de eerste pakketten in het vierde kwartaal van 2021 vanuit Bleiswijk verzonden.

Zalando is in 2019 gestart met de bouw van zijn eerste Nederlandse fulfillment center. Het nieuwe distributiecentrum in Nederland zal het hoogste niveau van automatisering kennen binnen het logistieke netwerk van Zalando, met onder andere de ‘goods-to-person shuttle’-technologie. Het fulfillment center zal het gemak voor klanten nog verder verbeteren en toekomstige groei in West-Europa mogelijk maken, dankzij snelle verzending naar Zalando-klanten in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Zodra het fulfillment center op volle toeren draait, verwacht Zalando de doorlooptijden voor leveringen in de Benelux met meer dan één dag terug te dringen.

Jan Bartels, Senior Vice President Customer Fulfillment bij Zalando, zegt: “We zijn verheugd om onze logistieke voetafdruk uit te breiden met een state-of-the-art fulfillment center in Nederland. Voor onze klanten in de Benelux betekent dit kortere levertijden en nieuwe diensten zoals next- en same-day delivery. Samen met onze vertrouwde partner Ingram Micro geloven we dit te kunnen bereiken. We kijken ernaar uit dat Ingram Micro een sterk, lokaal team zal opzetten, zodat we samen de klantervaring in West-Europa verder kunnen verbeteren.”
“Ingram Micro is trots op de uitbreiding van de samenwerking met Zalando om de nieuwste en grootste logistieke site te beheren. Ons wereldwijde distributienetwerk en brede scala aan diensten omvat uitgebreide e-commerce fulfillment-ervaring in Nederland”, zegt Jack Heijkans, Vice President of Commerce bij Ingram Micro. “Ons team beschikt over heel wat lokale expertise en capaciteiten op het gebied van technologie en automatisering. We zijn ervan overtuigd dat onze hoogopgeleide operators aan de verwachtingen van Zalando en zijn klanten zullen voldoen en deze zelfs zullen overtreffen zoals we dat ook gedaan hebben bij andere operaties voor Zalando.”

De locatie in Bleiswijk is ontwikkeld door een joint venture van Somerset Capital Partners en USAA Realco-Europe. Voor de bouw investeerde Zalando in duurzame oplossingen en installeerde het zonnepanelen op het dak van het gebouw. Zodoende komt de locatie ook in aanmerking voor het BREEAM duurzaamheidscertificaat met de score “Very Good”.

Zalando koos voor Bleiswijk vanwege de gunstige ligging en omdat er al een bestaand bedrijventerrein is met een goed ontwikkelde infrastructuur. Ook de vlotte samenwerking met de lokale autoriteiten van de gemeente Lansingerland droegen bij aan de keuze. De nabijheid van de snelweg A12 en de ligging vlakbij het hart van de dichtbevolkte Randstad sluiten aan op Zalando’s ambitie om dichter bij zijn klanten te zijn.