Geplaatst door Zebra

Zebra Onderzoek: recordaantal ondernemingen worden “intelligent” met groeiende IoT-investeringen

AMSTERDAM – Zebra Technologies Corporation (NASDAQ: ZBRA), een innovator die oplossingen en partners biedt waardoor bedrijven beter kunnen presteren, kondigde vandaag de resultaten aan van haar derde jaarlijkse “Intelligence Enterprise Index”. De index geeft een record van 61 procent aan van ondernemingen over de hele wereld die op weg zijn om ‘intelligent’ te worden, ten opzichte van slechts 49 procent in 2018.

Dit wereldwijde onderzoek analyseert de mate waarin bedrijven de fysieke en digitale wereld verbinden om innovatie te stimuleren via real-time begeleiding, data-gestuurde omgevingen en samenwerkende mobiele workflows. Hun “Intelligent Enterprise” Indexscores worden berekend aan de hand van 11 criteria, waaronder Internet of Things (IoT)-visie, toepassing, databeheer, intelligente analyse en meer.
Op basis van deze criteria en gedreven door een overweldigende druk om de klantervaring te verbeteren, hebben retailers het meeste momentum van de afgelopen 12 maanden behaald. Zij zijn van de onderkant van de verticale indexranglijst van 2018 bijna naar de top van de 2019 lijst gestegen, slechts één plek achter de gezondheidszorg.

Het aantal bedrijven dat wordt gedefinieerd als echt “intelligente ondernemingen” door een score van 75 punten of meer te behalen op de Index, is ook jaar op jaar gestegen. Zeventien procent van de organisaties met ten minste 250 werknemers overschreed deze drempel in 2019 versus slechts elf procent in 2018. Interessant is dat 37 procent van de onderzochte kleine tot middelgrote bedrijven (MKB’s), met 50-249 werknemers, 75 punten of meer scoorde op de Index. Dit geeft aan dat MKB’s met een IoT-visie in veel gevallen “intelligenter” zijn dan grote ondernemingen.

“Toen we drie jaar geleden de Intelligent Enterprise Index lanceerden, probeerden veel ondernemingen te begrijpen waar en hoe IoT-oplossingen het beste konden worden toegepast in hun unieke bedrijfsomgevingen,” zegt Drew Ehlers, Global Futurist, Zebra Technologies. “We zien nu meer urgentie om de operationele zichtbaarheid te verbeteren en de levering van bruikbare informatie naar de gehele onderneming te vergemakkelijken. Ik geloof dat deze urgentie de reden is dat ondernemingen nu een veel grotere betrokkenheid tonen bij het uitvoeren van hun IoT-plannen. Waarschijnlijk zullen wij hierdoor de komende jaren een toename van investeringen zien.”

BELANGRIJKSTE INDEX CONCLUSIES
De snelheid waarmee IoT geaccepteerd wordt neemt toe, dit leidt tot steeds grotere intelligentieniveaus. De cumulatieve Intelligent Enterprise Index-score blijft groeien naarmate meer bedrijven van de verkenningsfase naar de implementatiefase gaan, met een 2019-score van 61,5 punten. Dit betekent een stijging met bijna 6 punten ten opzichte van 2018, grotendeels gedreven door de toegenomen winst door ‘intelligentie’ van retail en transport- en logistieke organisaties (T&L). Het is ook een winst van 9 punten ten opzichte van 2017, het eerste jaar dat de index werd uitgevoerd. Met een stijging van meer dan 9 punten alleen al sinds 2018, had EMEA dit jaar de grootste toename van “intelligentie” in de verschillende regio’s.
Aanhoudende groei in IoT-oplossingen en andere investeringen in data gestuurde technologieplatforms. In 2019 bedroegen de gemiddelde wereldwijde bedrijfsuitgaven $ 6,4 miljoen, een stijging van 39 procent op jaarbasis. 86 procent van de ondernemingen verwacht dat dit aantal in de komende 1-2 jaar zal groeien. Meer dan de helft van de respondenten verwacht hierbij hun investeringen met 21 tot 50 procent te verhogen. 77 procent van de EMEA-ondernemingen verwacht hun IoT- en mobiliteitsinvesteringen in de komende 1-2 jaar te verhogen.
Een aanzienlijke verbreding van de implementatie van door intelligentie gedreven oplossingen. 46 procent van de respondenten implementeert momenteel zijn IoT-oplossingen op bedrijfsniveau, dat is een stijging van 38 procent ten opzichte van 2018. Nog eens 32 procent verwacht dat ze binnenkort zullen overstappen naar regionale implementaties. 45 procent van de EMEA-respondenten implementeert momenteel zijn IoT-oplossingen op bedrijfsniveau. Dit betekent een winst van 6 procentpunten op jaarbasis. Wanneer we rekening houden met de respondenten die binnenkort een bedrijfsbrede implementatie verwachten, stijgt het cijfer tot 66 procent.
Bedrijven zetten meer middelen in voor continue monitoring van gegevenssystemen omdat beveiliging een topprioriteit is. 62 procent van de ondernemingen bewaakt nu constant hun IoT-beveiliging om de systeemintegriteit en dataprivacy te waarborgen. Dat is een winst van 4 procentpunten op jaarbasis en een toename van 13 procentpunten ten opzichte van 2017. Op dat moment had slechts 49 procent een constant beveiligingsmonitoringsprotocol met 47 procent die hun systemen periodiek bewaakte. 62 procent van de EMEA-ondernemingen bewaakt nu constant hun IoT-beveiliging om de systeemintegriteit en dataprivacy te waarborgen, vergeleken met 48% in 2018. Dat is een winst van 14 procentpunten op jaarbasis.
Ondernemingen werken samen met één partner voor het ‘intelligente’ oplossingsecosysteem. Bijna de helft (49 procent) van de respondenten geeft aan dat ze nu vertrouwen op een enkele strategische partner voor het beheer van hun volledige “intelligentie”-oplossing, inclusief componenten en diensten die door derden worden geleverd. 43 procent van de EMEA-respondenten geeft aan dat ze op één strategische partner vertrouwen om hun IoT-oplossingen te beheren, wat een winst van 10 procentpunten op jaarbasis betekent.
Onderzochte MKB’s scoren hoger op de Index dan grote bedrijven (64,5 punten versus 61,5 punten). Deze hogere score is gebaseerd op verschillende conclusies, zoals MKB-respondenten die aangeven dat hun ondernemingen eerder een IoT-visie hebben en het plan uitvoeren (69 procent versus 62 procent).

ONDERZOEKSACHTERGROND EN METHODOLOGIE
De online-enquête werd afgenomen van 12 augustus – 18 september 2019 in de gezondheidszorg, productie, retail en transport en logistiek.
In totaal zijn 950 IT-beslissers uit negen landen geïnterviewd, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Mexico, Brazilië, China, India en Japan. Elke organisatie had minstens 250 werknemers en een jaarlijkse omzet van $ 5 miljoen. De gegevens van MKB-bedrijven waren gericht op bedrijven met 50-249 werknemers.
Elf maatstaven werden gebruikt om te begrijpen waar bedrijven staan in het proces om een intelligente onderneming te worden, waaronder: IoT Vision, Business Engagement, Technology Solution Partner, Adoption Plan, Change Management Plan, Point of use Application, Security & Standards, Lifetime Plan, Architecture/Infrastructure, Data Plan and Intelligent Analysis.
De criteria werden vastgesteld door leidinggevenden, experts uit de industrie en beleidsmakers in verschillende sectoren tijdens het Strategic Innovation Symposium 2016: The Intelligent Enterprise, georganiseerd door Zebra in samenwerking met het Technology and Entrepreneurship Centre in Harvard (TECH).
Het raamwerk van een Intelligent Enterprise is gebaseerd op technologische oplossingen die cloud computing, mobiliteit en het Internet of Things (IoT) integreren om informatie uit bedrijfsmiddelen automatisch te “detecteren”. Operationele gegevens van deze bedrijfsmiddelen, waaronder status, locatie, gebruik of voorkeuren, worden vervolgens “geanalyseerd” om bruikbare inzichten te bieden. Deze kunnen daarna op het juiste moment naar de juiste persoon worden gemobiliseerd. Hierdoor kunnen ze overal en altijd worden “opgevolgd” om zo betere en meer tijdige beslissingen door gebruikers uit te voeren.

OVER ZEBRA
Zebra (NASDAQ; ZBRA) stelt de frontlinie van bedrijven in retail/e-commerce, productie, transport en logistiek, gezondheidszorg en andere industrieën in staat om een prestatievoordeel te behalen. Met meer dan 10,000 partners in 100 landen, leveren we op industrie aangepaste, end-to-end oplossingen die op slimme wijze mensen, assets en data met elkaar verbinden om klanten te helpen cruciale beslissingen te maken. Onze leidende producten verbeteren de winkelervaring, traceren en beheren de voorraad en verbeteren de efficiëntie van supply chain en patiëntverzorging. Zebra is voor het derde opeenvolgende jaar verkozen als ‘America’s Best Employers’ op de Forbes list. Kijk voor meer informatie op www.zebra.com, of schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Participeer in ons Your Edge blog en volg ons via social media op Linkedin, Twitter en Facebook.
ZEBRA en de gestileerde afbeelding van het Zebra hoofd zijn handelsmerken van Zebra Technologies Corporation, geregistreerd in vele rechtsgebieden wereldwijd. Alle andere handelsmerken zijn het eigendom van hun respectieve eigenaren. ©2019 Zebra Technologies Corporation en zijn dochterondernemingen. Alle rechten voorbehouden.