Industry Wire

Geplaatst door Last Mile Logistics

Zelfrijdende pakketrobot brengt pakketten rond

Misschien rijdt deze pakketrobot binnenkort wel bij u in de straat! Grote post-en pakketbezorgers als PostNL, BPost, DHL, UPSen vele anderenbekijken in Oisterwijk deze week een zelfrijdende pakketrobot die het mogelijk maakt om volledig autonoom pakketjes uit te leveren. De pakketrobot, zoals die nu te bewonderen is in Oisterwijk, heeft 39 kluisjes en een touchscreen met barcodescanner.

Het concept is bedacht door het consortium van Noorse Post (Posten), Buddy Mobility, Kyburz en Last Mile Logistics. Het Nederlandse Last Mile Logistics (LML) uit Oisterwijk, dat ook voor de pakketkluizen van PostNL tekende, levert de technologie en elektronica om ervoor te zorgen dat het juiste kluisje opengaat als de pakketrobot voor de deur staat. Dit kan via een pincode of via de app.Zodra de robot arriveert bij het juiste adres, krijgen omwonenden bericht dat een pakket in één van de kluizen wacht. Die kunnen de geadresseerden vervolgens zelf via hun smartphone openen, waarna de pakketrobot daarna, wanneer leeg, zelf terugrijdt naar het sorteercentrum.

Toenemend aantal pakketten

Het aantal online bestellingen neemt iedere maand toe en er zijn vaste momenten in het jaar waarbij het voor pakketvervoerders ‘uitdagend’ is om alle pakketten next-day te kunnen uitleveren. Denk hierbij aan Singles Day, Black Friday, Sinterklaas, Kerst en de maanden mei en juni.De autonoom rijdende pakketrobot kan hierbij een uitstekende oplossing zijn om de reguliere pakketvervoerder te ontlasten.

Daarnaast bieden andere onbemande pakketpunten hierbij ook een toegevoegde waarde. LML heeft ook, in opdracht vanPostNL, meegewerkt aan ongeveer130 Post en Brief Automaten (PBA’s) die PostNL in het land heeft geplaatst, waarbij LML de software en elektronica levert en VDL het staal.

Prototype

Volgens de businesscase die is ontwikkeld, zal deze manier van het uitleveren van pakketten voor postbedrijven efficiënter zijn dan het dagelijks langs sturen van mensen in busjes.

Volgens Thijs Boots, Commercieel Directeur en Bart Sebregts, oprichter en Technisch Directeurvan LML kan de robot helpen een eind te maken aan de dagelijkse stoet pakketbezorgers door woonwijken. „Deze technologie maakt dat mogelijk”, zegt Boots, die hoopt ook grote verzenders als Bol.com, Coolblue, Wehkamp of supermarkten te interesseren voor deze techniek. Want ook gekoelde lockers behoort tot de mogelijkheden.

Behalve technische uitdagingen zullen nog wat regels moeten veranderen voordat de eerste pakketrobot de weg op kan, omdat zelfrijdende voertuigen nu nog verboden zijn.

Bart Sebregts verwacht dat deze wetgeving snel kan veranderen zodra een grote pakketvervoerder met LML gaat samenwerken. “De wetgeving mag en kan de technologie en innovatie niet in de weg staan” aldus Thijs Boots.Bart Sebregts: “Wij geloven dat de voorlopers ons snel zullen vinden. Voor ons is dit allang geen sciencefiction meer. Voor de inwoners van grote steden spoedig ook niet meer.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht