Retail Media
Deze training is voor retailers die Retail Media willen inzetten als inkomstenbron en klantdata beter willen benutten. Adverteerders leren hoe ze gerichte campagnes opzetten met de juiste tools en technologieën. Media- en marketing professionals breiden hun kennis uit en passen deze strategisch toe in een veranderend medialandschap. Ze worden een betere sparringpartner voor hun klanten.
Omschrijving
Retail Media verandert advertising. Traditionele en digitale media zijn niet meer genoeg om consumenten te bereiken. Retail Media zet klantdata om in commercieel resultaat, biedt retailers een nieuwe inkomstenstroom en geeft adverteerders de mogelijkheid om hun doelgroep gericht te bereiken. Deze training laat zien hoe Retail Media werkt, wat de enorme impact is voor Retailer, Adverteerder, maar ook Agencies.
In deze training gaan we in op de trends en drivers van de enorme Retail Media hype. Welke Retail Media middelen bestaan er eigenlijk? Wat is de definitie van Retail Media? En wat is de spanning tussen de Retailers, Adverteerders en Media agencies? We laten met live demo’s zien hoe bepaalde toolings (zoals bijvoorbeeld Sponsored Products) werken. Hiermee krijg je meteen praktijkvoorbeelden die je helpen de theorie direct toe te passen. Je kan je beter inleven in je counterpart of je directe collega’s die ook steeds vaker met Retail Media worden geconfronteerd.
Tijdens deze training
- Wat is Retail Media en waarom wordt het de “derde golf” genoemd?
- Trends en ontwikkelingen: strategische kansen en impact.
- Kansen voor retailers en adverteerders: brainstorm en praktijkvoorbeelden.
- Financiële impact (gastspreker): winstgevendheid en cases.
- Workshop strategie en tactiek: ontwikkelen van een Retail Media-strategie.
- Demo’s van tools: inzet van Retail Media-tools zoals Sponsored Products.
- Opdracht: Ontwerp een basis Retail Media-campagne voor dag 2.
- De klant centraal: een klantgerichte aanpak in Retail Experience Media.
- Commerciële deal: welke rol gaat Retail Media hebben?
- Valkuilen en uitdagingen: bespreken eigen cases.
- Effectiviteit meten en verbeteren: KPI’s zoals Roas, Acos
- Retail Media technologie (gastsprekers): live demo’s en inzichten.
- Innovatie en toekomst (gastspreker): nieuwe technologieën en trends.
- Best practices: checklists en stappenplannen.
- Afsluiting en netwerken: inzichten delen en contact leggen.
Resultaten
Trainer

Marc Liem heeft 17 jaar ervaring in de retailsector bij bedrijven zoals Albert Heijn, Gall & Gall, AH.nl en bol.com. De afgelopen vijf jaar droeg hij bij aan de groei van bol.com Retail Media en ontwikkelde hij zich tot specialist in dit vakgebied.
Marc brengt een unieke mix van expertise in marketing, category management, winkelervaring, ondernemerschap en strategie. Met een praktische en doelgerichte aanpak helpt hij retailers, adverteerders en merken om de mogelijkheden van Retail Media maximaal te benutten. Zijn focus ligt op samenwerking en het omzetten van ideeën in concrete resultaten.
Looker Studio
Customer Value Management
AI Agents
Veelgestelde vragen
Heb je een vraag?
Heb je een vraag over Emerce Academy of ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor je organisatie? We helpen je graag verder!
