Waarom nog betalen voor analytics software?

De keuze is eenvoudig. Een dashboard over bezoekersgedrag en omzet op een website voor 15.000 euro per jaar, óf datzelfde dashboard voor nop. Steeds meer bedrijven kiezen voor de gratis software van Google en Yahoo. Daniël Markus van Clickvalue zet de afwegingen voor wel/niet betalen op een rij.

Recent onderzoek van Forrester concludeert dat 50 procent van het grootbedrijf gratis software gebruikt als primaire bron van webstatistieken. Slechts een minderheid van 33 procent gebruikt betaalde software.

De vraag die rest is waarom gebruikers nog zouden betalen voor Web Analytics. Om tot een antwoord te komen, hieronder 4 vragen die een oplossing bieden bij deze keuze. Moet de web-analytics leverancier gebeld worden voor een slechtnieuws-gesprek?

1. Worden de onderscheidende faciliteiten van het betaalde web analytics pakket gebruikt?
Gratis web analytics pakketten kunnen vrijwel alles meten, analyseren en rapporteren.

Tip: Gebruik je faciliteiten in jouw betaalde software die niet voorhanden zijn in gratis software? Als je geen faciliteiten kunt vinden of bedenken dan is het maar de vraag of je moet blijven betalen.

2. Zijn de toekomstplannen van de organisatie in lijn met de ontwikkelingen van de web analytics leverancier?
Om klanten te behouden, ontwikkelen web analytics leveranciers in hoog tempo nieuwe functionaliteiten die web analytics ontstijgen. Mochten er plannen zijn voor klantsegmentatie, social media campagnes of behavioral targetting, kijk dan of de web analytics leverancier hierbij aansluit.

Tip: Kies voor een gratis oplossing als je deze plannen (nog) niet hebt. De ontwikkelingen aan de gratis software gaan zo snel dat hiermee waarschijnlijk in de toekomst al jouw plannen realiseerbaar zijn.

3. Hoeveel besparingen op licentiekosten rechtvaardigen een overstap op gratis software?
Bij gratis web analytics software is alleen de licentie gratis. Kosten voor implementatie en configuratie blijven bestaan en moeten opnieuw worden gemaakt bij een overstap.

Tip: Bepaal de investeringen in de huidige systemen: hoeveel uren zijn besteed aan tags plaatsen, trainingen voor medewerkers en de bouw van maatwerkrapporten? Een ander belangrijk punt is de relatie met de softwareleverancier. Een goede relatie opgeven in ruil voor wat besparingen op licentiekosten is niet zinvol.

4. Zijn de leveringscondities voor de gratis software acceptabel voor de organisatie?
Google en Yahoo geven geen garanties en zijn niet aansprakelijk voor disfunctioneren van de software of foutieve data. Daarnaast hebben zij geen duidelijke bepalingen over toegankelijkheid en eigendom van de meetgegevens. Met betaalde leveranciers zijn Service Level Agreements (SLA’s) mogelijk. Hierin garandeert de leverancier de beschikbaarheid van de software en de kwaliteit van de data. Bovendien rust het eigendom van de meetgegevens altijd bij de klant. Het is maar de vraag of de leveringscondities van de gratis leveranciers acceptabel zijn voor de juridische afdeling in jouw organisatie.

*) Auteur: Daniël Markus, managing director online marketingbureau Clickvalue http://clickvalue.nl/

Deel dit item

Gepubliceerd in

Hoi Dani3l, volgens mij vergeet je een redelijk belangrijk aspect: eigendom van de data. Bij gratis leveranciers is dit eigendom ?f onduidelijk ?f duidelijk in de zin dat het eigendom bij de leverancier van de software ligt. Voor veel partijen is het cruciaal om de data in eigen huis te hebben. (Let wel: ik zeg niet dat ik het daar mee eens ben, maar veel partijen ervaren het wel zo.) Belangrijker daaraan is echter, dat als je in de toekomst wilt overstappen naar een andere leverancier het vaak helemaal niet duidelijk is of je de opgebouwde data kunt meenemen. En zo ja, hoe. Toen ik het vorig jaar uitzocht voor Google Analytics waren zij daar ook niet 100% helder in. Er kan vaak wel een export worden gemaakt van de data, maar in welke vorm, dat wordt niet vermeld. Het zou toch wel ernstig zijn als je ze in een Excelletje krijgt… Daarmee cre?ren de gratis analytics-providers een harde lock-in. Best belangrijk om in de gaten te houden!

Beste Bram, Bedankt voor de reactie. Je hebt helemaal gelijk dat het punt van eigendom zeer belangwekkend is.  Om die reden noem ik het aspect ook in punt 4 van het artikel. "…geen duidelijke bepalingen over toegankelijkheid en eigendom van de meetgegevens."  

@Daniel: my bad, niet goed genoeg gelezen. Dat geeft overigens ook aan dat het wat verstopt zat tussen de andere punten, terwijl het in (grotere) bedrijven een belangrijk issue is. Zeker afdelingen als ICT en Legal zich ermee gaan bemoeien…

Reactie plaatsen