Deel dit artikel
-

CNet start rss-lezer Newsburst

Na The Guardian en de Los Angeles Times is het nu de beurt aan Cnet om een rss-lezer te starten. Grote uitgevers halen op deze manier content van derden binnen hun eigen omgeving en proberen zo de lezer aan zich te binden.

Newsburst is een web-gebaseerde rss-aggregator waarin lezers hun eigen bronnen kunnen toevoegen, net zoals bij het deze week overgenomen Bloglines. Bijzonder is dat de redacteuren van Cnet aanbevelingen doen over artikelen en bronnen die zij elders op het web hebben gevonden, die vervolgens met één klik in de favorietenlijst opgenomen kunnen worden. Cnet promoot ook de eigen feeds op deze manier.

The Guardian experimenteert, net als de Los Angeles Times, met een rss-lezer van het softwarebedrijfje Consenda die de gebruiker moet downloaden als een toevoeging op zijn webbrowser. Veel is er niet over bekend omdat de applicatie nu nog getest wordt bij een kleine groep. Volgens PaidContent.org is het de bedoeling om een paar Guardian-feeds vooraf te installeren en de gebruiker verder de vrijheid te geven andere feeds toe te voegen. Consenda beweert op haar site dat het ook diensten kan leveren om tekst, display en rubrieksadvertenties te plaatsen bij rss-feeds.

Rss is nog steeds een techniek voor de early adapters, die de terminologie begrijpen en het de moeite waard vinden daarvoor aparte programma’s te installeren of zich aan te melden voor specifieke webdiensten. In de VS maakt slechts 5% van de internetters gebruik van een rss-lezer, aldus het Pew Internet and American Life project. 

Naarmate het jargon naar de achtergrond verdwijnt, rss geïntegreerd wordt in browsers zoals Firefox en uitgevers makkelijk te begrijpen diensten gaan leveren, zou het gebruik van rss-feeds verder gepopulariseerd kunnen worden. Een grote vraag is waar de gebruiker al zijn bronnen gaat opslaan.

Uitgevers zoals Cnet proberen nu alvast een plek in dat speelveld te verwerven door een aggregator met toegevoegde redactionele waarde te bieden. Waarschijnlijk probeert men op die manier loyaliteit van de gebruiker op te bouwen, die immers steeds terug moet komen om zijn bronnen te raadplegen. De combinatie van gebruikersregistraties met de favoriete informatiebronnen levert verder een schat aan gegevens op die mogelijk interessant kan zijn voor adverteerders.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond