Deel dit artikel
-

Column: Ook een Brenninkmeijertje worden?

Zijn de meeste webwinkeliers bezige bijen of meer van het ingedutte soort? Zijn het de Dreesmannetjes en Brenninkmeijertjes van de toekomst of worden ze straks tot eigen verrassing helemaal van de elektronische kaart geveegd?

Volop kansen voor alle digitale Dreesmannen in spé, zo lijkt het: de cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org tonen immers al jarenlang groei. En dat heeft grote gevolgen gehad.

Ten eerste betekent het dat iedereen kan instappen. Hele hordes huismoeders, would-be Herman Wehkampjes, en andere gelukzoekers zijn al volop actief. Het grootste deel van de circa twintigduizend webwinkels zijn vaak kleine bedrijfjes, waar al dan niet parttime wordt gewerkt. Toch groeien de winkeltjes vaak met het grootste gemak, om de eenvoudige reden dat de markt van online winkelen flink groeit. Daar hoef je niet veel voor te doen.

Maar het einde is in zicht. Na 2010 gaat de groei van de online markt in Nederland namelijk afvlakken. De concurrentie zal daardoor in kracht toenemen. Webwinkeltje spelen wordt pas dan een  echt vak. Inkoopkennis en -kracht zullen essentieel worden en  online marketing wordt nog belangrijker. Het runnen van een webshop moet dus snel veel goedkoper en professioneler worden. De kleintjes zullen het niet overleven, tenzij ze in een echte niche zitten. Maar alle drogisterijartikelen- en kinderkledingshops zitten in een te brede markt om klein te kunnen blijven. Een shake out is dus onvermijdelijk: kleintjes zullen stoppen of worden overgenomen, de grote jongens zullen alleen maar groter worden.

De eerste voortekenen zijn al zichtbaar: webshops staan te koop. Voor enkele duizenden tot tienduizenden euro’s. Maar wat koop je dan? Een oude voorraad, archaïsche websoftware en een vage lijst van nooit meer teruggekeerde klanten… ? Vaak wel.

Maar soms ligt er een juweeltje in de etalage.

Wel eens gegeten in de Beenhouwersstraat bij de Grote Markt te Brussel? Dat is een straat met enkel restaurants. Maar de achterkant bestaat uit niet meer dan een paar samengevoegde keukens. Verschillende voorkanten, en één achterkant.

Dat zou een efficiënt model voor webwinkels zijn. Enkele slimme ondernemers zagen dit al eerder  in. Als we goed opletten, zien we dat de interessante shops nu al worden opgekocht. En niet door de Hema’s en de Kruidvatten, maar door nieuwe partijen. Zij voegen de achterkant van alle winkels samen en exploiteren verschillende voorkanten. Nieuwe retailgiganten ontstaan, efficiënt en effectief georganiseerd.

Kansen volop dus. Start daarom een eigen Beenhouwersstraat, koop de juweeltjes op, regel één keuken en run de zaak efficiënt. Een uitstekend recept om een Brenninkmeijer te worden.

Bron foto: jeff leigh (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

joris kluinder

Er is al een Brenninkmeijer op het internet. Die zit bij een kleinschalig open soruce CMS bedrijf Hippo. Of 'ie familie is van DE Brenninkmeijer weet ik niet, met zo min of 'ie van de warme of koude tak is.

Jeroen D

goed artikel. Ben het eens met de zienswijze van de auteur. Ik denk alleen niet dat de markt in 2010 al gaat afvlakken. We hebben het einde van de groei nog lang niet gezien denk ik. De bandbreedte gaat nog steeds vooruit waardoor de online shopping experience iedere keer weer anders en beter wordt. Meer mensen gaan daardoor nog meer besteden online. Dit blijft nog wel even duren. Daardoor zijn er inderdaad nog volop kansen voor nieuwe retailers. Bestaande retailers proberen nog steeds hun 'bricks' te vertalen naar 'clicks' waardoor je vaak rare warenhuis-achtige sites ziet ontstaan. Nu zijn deze nog redelijk succesvol door gebrek aan beter, maar straks zullen de niche spelers het overnemen is ook mijn verwachting. Ben benieuwd wie de Google of Macintosh van het online retail gaat worden…

An Oniem

Volgens mij is CoolBlue van de pdashop.nl hiervan een mooi voorbeeld. Begonnen met pda's en smartphones verkopen ze nu ook stofzuigers, camera's enz enz. Allemaal met een eigen url.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond