Deel dit artikel
-

Moeizame strijd tussen Tommy en KPN

De mobile virtual network operator (MVNO) Tommy Telecom heeft een kort geding verloren tegen KPN. De MVNO wilde met het vonnis tijd rekken om te voorkomen dat KPN de klanten zou afsluiten. Inmiddels is Tommy Telecom overgestapt naar T-Mobile.

De lastige verhouding tussen KPN en MVNO Tommy Telecom sleept zich al een tijdje voort. Het lijkt een welles nietes-spelletje te worden. Robert van de Rhee, CEO van Tommy Telecom laat weten dat het geschil zijn oorsprong vindt in het feit dat KPN de Call Detail Records, de belgegevens van klanten, niet wilde aanleveren: "Die hebben wij nodig omdat Tommy Telecom werkt met een model waarbij we belplafonds in de gaten houden. Onze klanten gingen daar overheen."

Van der Rhee zegt hierover lang in gesprek te zijn geweest met KPN: "Zij beloofden beterschap. Toen dat niet gebeurde hebben wij ze in gebreke gesteld en een kort geding aangespannen."

Uitstaande nota’s

De samenwerking met KPN zei Tommy Telecom al voor het aanspannen van het kort geding op. "Wij hebben toen alle uitstaande nota’s betaald en  aangekondigd dat wij de volgende nota’s in een eindafrekening wilden zien waarin de vooruitbetaalde wholesale  line rental-kosten, ongeveer vier ton, verrekend zouden worden", aldus Van de Rhee.

Van der Rhee is perplex: "KPN heeft toen iets gedaan waar de hele MVNO-wereld versteld van staat. Zij hebben geprobeerd om onze grote klanten, als bijvoorbeeld de Nationale Postcode Loterij, naar hun toe te trekken. Door onze klanten om middenacht af te sluiten en, op 6 april één minuut na middernacht, onze klanten op het netwerk van KPN verder te bedienen en ons er tussenuit te halen."

Instemming

In een passage uit de pleitnotitie, bij de redactie in bezit, blijkt dat KPN opmerkt dat opschorting van de dienstverlening aan Tommy Telecom niet hoeft te betekenen dat de eindklanten daar last van hebben. In die notitie is het volgende te lezen: "KPN is op zich bereid de dienstverlening aan de Nationale Postcode Loterij en de eindklanten voort te zetten, zonder tussenkomst van Tommy." Iets verder in het document staat dat KPN meent dat dit alleen mogelijk is wanneer Tommy Telecom hiermee instemt.

Om toch eventuele afsluiting van de klanten te voorkomen heeft Tommy Telecom aan de rechter gevraagd om de klanten bij KPN tot negen april in de lucht te houden. "Die tijd hadden wij nodig om onze abonnees van een nieuwe sim te voorzen", zegt Van de Rhee. De klanten van Tommy Telecom zijn inmiddels ondergebracht bij T-Mobile.  Van de Rhee vervolgt: "De rechter heeft gezegd, ik kan pas op negen april een uitspraak doen. Voor ons was daarmee de zaak al klaar."

Uitspraak

Tommy Telecom moet van de rechter desondanks behalve de kosten voor het kort geding ook de nog openstaande rekeningen betalen: een bedrag van bijna 115 duizend euro. Daarnaast moet de MVNO een bankgarantie stellen van twee ton en deze 26 april verhogen naar bijna 390 duizend euro. Van de Rhee merkt op: "Ik heb de motivatie van het vonnis nog niet gekregen, maar het zou kunnen zijn dat het vonnis verklaard is omdat de materie te complex is."

Alle andere vorderingen van Tommy Telecom zijn door de rechter ook afgewezen. Hieronder valt onder meer dat Tommy Telecom meent dat KPN in gebreke blijft omdat  het logo van de MVNO niet in de displays van de telefoons worden getoond. KPN geeft aan dat dit technisch niet haalbaar is, bij Tommy Telecom niet, maar ook niet bij andere MVNO’s op het netwerk van KPN.

Kraakhelder

Een woordvoerder van KPN geeft aan dat de ‘uitspraak en de bevindingen van de rechter kraakhelder zijn’: "Wij hebben daar verder niks aan toe te voegen."

Op dit moment ligt KPN volgens Van de Rhee nog ‘dwars’ met de nummerportering. "Daarover zullen wij de OPTA nog inlichten", aldus de CEO die een ‘geheime agenda bij KPN’ vermoedt.

In een e-mail laat Van de Rhee nog weten vol vertrouwen te zijn over de mogelijkheden in een beroepsprocedure.

Deel dit bericht

4 Reacties

Rick

"…het logo van de MVNO niet in de displays van de telefoons worden getoond. KPN geeft aan dat dit technisch niet haalbaar is, bij Tommy Telecom niet, maar ook niet bij andere MVNO's op het netwerk van KPN" Ik maak o.a. gebruik van een Simyo SIM kaart en ik heb gewoon Simyo in beeld als provider en geen KPN, terwijl Simyo ook een MVNO is, is echter tevens 100% eigendom van KPN Telecom….

Han

Dit is niet de eerste keer dat Rob van de Rhee de boel oplicht. Deze man laat een spoor van vernieling achter zich. Hij heeft al heel wat faillissementen op zijn naam (inclusief een persoonlijk) maar ja in Nederland kun je blijkbaar gewoon je gang gaan.

w

Wat een rommel bij dat Tommy. Ik heb nummerbehoud aangevraagd en krijg mijn nummer gewoon niet meer terug. Bij Telfort (daar kwam ik vandaan) is mijn nummer al geporteerd en nu is het gewoon nergens. Volgens Tommy bij KPN maar wie moet ik nou nog geloven. Het heeft me al heel veel telefoontjes en e-mails gekost. Brr

Bert

Dhr. van de Rhee heeft het nu gemunt op leden van de Postcode, Sponsor en Bank- Giro loterij. Bijna iedereen heeft zogenaamd een prijs gewonnen waarmee ze aan een "GRATIS" abonnement vast zitten. Echter staat in de voorwarden dat er een borg moet worden betaald van 88,50. Dit zouden 3 maandabonnementen zijn, echter staat bij de tarieven dat de kosten slechts 2.50 per maand zijn!!!  WEES GEWAARSCHUWD!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond