Deel dit artikel
-

Nieuwe CEO Tryllian legt focus op sales

Tryllian heeft Jan van der Pouw benoemd tot nieuwe CEO. Hij bekleedde voorheen managementfuncties bij onder meer Baan en Amyyon. Tryllian wil meer nadruk leggen op sales en marketing. Het aantal medewerkers is sinds vorig jaar gehalveerd.

Begin 2001 werd een reorganisatie bij Tryllian in gang gezet. De organisatie diende "meer in lijn gebracht te worden met de marktontwikkelingen". Wat strategie betreft betekende dit een "omvorming van een technologie-gedreven bedrijf tot een sales- en marketing-gedreven bedrijf", aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Deze nieuwe focus leidt nu tot de komst van Jan van der Pouw naar Tryllian. Hij deed ervaring op in managementfuncties bij CODA, Baan en Amyyon. Zijn komst leidde ook tot het vertrek van oprichter Christine Karman bij het bedrijf. Ze blijft in de nieuwe situatie nog wel betrokken als adviseur voor de Raad van Commissarissen van het bedrijf. "Nu Tryllian met de benoeming van een nieuwe CEO een nieuwe fase in gaat, zie ik voor mij als entrepreneur een andere rol, en kan ik mij ook meer bezighouden met ontwikkelingen buiten Tryllian", aldus Karman in een verklaring. Eerder deze week meldde Emerce al dat Karman een nieuw bedrijf is gestart samen met Hans Veldhuizen, privé-investeerder en mede-oprichter van NedStat. Het bedrijf heet Izecom en richt zich op de ontwikkeling van software voor beveiligde e-mail.

De begin vorig jaar ingezette reorganisatie resulteerde ook in een kleinschaliger Tryllian. "We hebben evenals andere bedrijven ook wat 'gedownsized'", zegt de woordvoerder. "Vorig jaar werkten we met rond de zeventig medewerkers, nu zijn dat er tussen de 35 en veertig." Van gedwongen ontslagen was geen sprake, zegt hij. "Contracten zijn niet verlengd en mensen zijn uit zichzelf weggegaan."

Tryllian ontwikkelt technologie voor mobiele agents. Het idee bestond dat er binnen Tryllian met name aandacht was voor ontwikkeling van technologie en minder voor het op de markt brengen van het product. Dat wordt door de woordvoerder ontkend. "Dat klopt niet. We hebben een product, een 'development-kit', beschikbaar." Het is nu wel meer zoeken naar toepassingen daarvoor, aldus de woordvoerder, die beaamt dat er daarom meer nadruk op sales gelegd wordt. Tryllian wil zich met zijn producten onder meer richten op de financiële sector, maar ook de overheid.

Over omzet en winstverwachting voor Tryllian wilde de woordvoerder geen uitspraak doen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond