Deel dit artikel
-

Rojo combineert rss-lezer met social software

In de hausse aan rss-aggregators en social networks is er nu Rojo, dat gebruikers met elkaar wil laten communiceren rondom rss-feeds. De anderhalf jaar oude start-up heeft investeerders als Marc Andreesen (oprichter Netscape) en TPG Ventures achter zich. Geld moet er verdiend worden aan contextual advertising en licensering van de dienst aan uitgevers.

Rojo is een web-gebaseerde rss-aggregator gecombineerd met elementen van social software. De dienst verkeert nog in een beta-fase en was aanvankelijk alleen op uitnodiging te bezoeken, maar is nu open voor iedereen. Mogelijk ook dat de voordeur na een tijdje weer gesloten wordt om een gecontroleerde groei door te maken.

Opvallend zijn de functies die aan de rss-lezer zijn toegevoegd. Deze features onderstrepen Rojo’s visie dat gebruikers in 'feedspace' informatie willen delen, dat ze willen communiceren over wat ze gelezen, gehoord of gezien hebben. Zo kan de gebruiker een item in een rss-feed doormailen (hoewel dat nu nog niet werkt), en daarnaast:
– een reactie plaatsen onder elk item;
– elk item voorzien van een ‘tag’;
– elk item voorzien van een ‘flag’;
– gerelateerde links per item zoeken.

Redacteuren hebben feeds in verschillende categorieën voorgeselecteerd, waarop men zich vervolgens individueel of in bundels tegelijk kan abonneren.

Het tabblad ‘content’ biedt in de standaardinstelling een overzicht van alle items in alle feeds waarop men geabonneerd is in chronologische volgorde.

Desgewenst kunnen andere instellingen gebruikt worden, waardoor de gebruiker bijvoorbeeld alleen de feeds in een bepaalde map bekijkt, alleen de verhalen die ‘geflagd’ worden door anderen, verhalen die van een bepaalde ‘tag’ voorzien zijn etcetera.

Ook worden er verhalen aanbevolen, volgens Cnet door middel van een algoritme dat op basis van linkstructuren bepaalt hoe populair verhalen zijn.

Het delen van verhalen kan door de ‘flag’-knop te gebruiken. In het tabblad Settings kan de gebruiker aangeven of anderen zijn gemarkeerde items mogen zien. Dat geldt ook voor zijn subscriptions, contactenlijst en profiel.

De mogelijkheden om een profiel aan te maken zijn beperkt tot het uploaden van een foto, en een veld voor vrije tekst. Personen zoeken op andere velden dan e-mailadres of Rojo-ID behoort niet tot de mogelijkheden. Gebruikers moeten het van de contacts van hun contacts hebben om hun netwerk uit te breiden, vooral omdat ze zelf maar vijf mensen mogen uitnodigen lid te worden. De ratio achter deze beperking is onduidelijk.

Reclame die feed-eigenaren aan hun feed hebben toegevoegd wordt keurig vertoond, zoals gisteren bijvoorbeeld de ingezonden mededelingen in de feed van Adformatie. Daarvoor moet dan wel de ‘expanded view’ aanstaan. Dan wordt niet alleen de headline maar ook de rest van het item vertoond.

Rojo noemt feeds ‘channels’, kennelijk in een poging om het jargon te verlaten en alvast aan te sluiten bij de taal van het grote publiek. Of het grote publiek hier massaal op afkomt is de vraag. De interface is niet dusdanig simpel dat iedereen het snapt. Rojo is voorlopig meer een tool voor de geoefende Bloglines, LinkedIn en del.icio.us-gebruiker. Vooral het ‘taggen’ en ‘flaggen’ biedt meerwaarde, omdat het zou kunnen helpen een persoonlijk filter over de information-overload te leggen. Of Rojo ook meerwaarde biedt in het zoeken naar personen is nog onduidelijk.

Geld moet er verdiend worden met contextuele advertenties, en door de dienst te licenseren aan uitgevers. Details daarover zijn onbekend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond