-

Column: Apple’s laatste stukje van de legpuzzel

Het machtspel om uw telefoon, tablet en computer lijkt alleen nog maar te gaan om vier marktpartijen; Google, Facebook, Microsoft, en natuurlijk Apple. Laatstgenoemde is met z’n volledig geïntegreerde ‘ecosysteem’ van hard- en software vrijwel onaantastbaar. Onder leiding van Steve-‘it just works’-Jobs verandert bijna alles waar de mannen uit Cupertino aankomen in goud.

Bijna, want heel zelden mislukt er nog wel eens iets, maar dat valt de meeste van u, door de slimme marketing en andere successen van Apple, niet eens meer op.

De grootste mislukking van het afgelopen jaar was Apple’s Ping, een social muzieknetwerk – niet te verwarren met het Pingen van BlackBerry – dat Steve heel slim in iTunes heeft verstopt. Toch wil het met Ping maar niet vlotten. Ik voorspel u dan ook dat het spoedig geruisloos wordt afgevoerd naar een anoniem Californisch afvalputje.

Apple wint dus op veel fronten. De iPads en iPhones zijn niet aan te slepen en iCloud en Lion lijken nu al gegarandeerde hits. Alleen Facebook lijkt de enorme groei van Apple een beetje te kunnen bijhouden. Hoewel de winst van 400 miljoen dollar over 2010 in de ogen van Jobs – ten opzichte van de 25 miljard van Apple – een schijntje is, kan Facebook haar meer dan 700 miljoen gebruikers de komende jaren gigantisch verzilveren. Met plug-ins voor muziek en telefonie zou het op veel terreinen een echte Apple-‘killer’ kunnen worden.

Omdat Steve dat natuurlijk liever niet ziet gebeuren, is het logisch dat zijn nieuwe besturingssysteem Lion een vrijwel volledige Twitter-integratie kent. Vanuit bijna elk programma op uw Mac, iPad of iPhone kunt u daardoor straks instant tweets versturen en artikelen linken. Goed voor Apple en geweldig voor Twitter, dat na een forse ‘boardroomoorlog’ en management reshuffle eindelijk de weg omhoog lijkt te hebben gevonden.

Mooie combi, hoewel ik betwijfel of het de groei van Facebook ook maar enigszins zal vertragen. Daar is meer voor nodig. Bijvoorbeeld een volledige overname van Twitter door Apple. Twee jaar geleden wees het microblog Apple nog de deur na een bod van 200 miljoen dollar. Nu Facebook maandelijks ongeveer 20 miljoen nieuwe gebruikers verwelkomt, zal Steve dit keer iets dieper in de buidel moeten tasten. Een miljard of tien vermoed ik. Maar dan heeft hij ook iets: een social network dat er vijf ‘tweeps’ per seconde bij krijgt, dat volledig integreert met z’n eigen gadgets en dat alles met een enorm marktpotentieel. De mogelijkheden zijn legio. Bye bye Microsoft en dag Google.

Twitter is het laatste stukje van de legpuzzel om het ecosysteem van Apple compleet te maken. Ik hoor Steve al fluiten: tweet, tweet… Ping, Ping…

*) Auteurs Ruud Hendriks is mediaondernemer, spreker, dagvoorzitter en consultant. Meer meningen op @ruudhendrikstv

Deel dit bericht

7 Reacties

Freek Bijl

ik mis echt volledig waarom Twitter het laatste puzzelstukje van Apple zou moeten zijn. Hoe ziet de rest van de puzzel er dan uit? Ik dacht dat Apple in de business was van mensen het leven makkelijker maken met mooie apparaten en software, niet in sociale netwerken. Daarom mislukte Ping ook.

De puzzel die ik zie is die van de four screens: telefoon, laptop, tablet en … TV. TV is de het hobby stukje wat nu zo slecht past, dus daar zou ik eerder mijn geld op inzetten.

Gerben Mak

Interessante analyse – kan hem wel waarderen. De link naar twitter vind ik wel logisch, dominante toepassingen (apps zo je wilt) kunnen de verbinding tussen de schermen versterken. Dat doet iTunes in zekere zin ook, en met FaceTime probeert Apple ook het communicatiedomein te betreden. Zie ook de analyse op TechCrunch http://t.co/IEXGqYg waarvan ik enkele stukken herkende in deze clumn.
Voorspellen blijft glazen bol werk, maar er zijn interessante krachten in het spel.

Ruud Hendriks

Ik denk niet dat Apple in “de het leven makkelijker maken” business zit hetgeen social media in zeker opzicht overigens ook doen. Apple zit in de business om geld te verdienen en ik ga ervan uit dat ze hun potentieele bedreigingen heel goed in kaart brengen. Facebook is mijns inziens de grootste…
TV lukt i joude ijk alleen maar dmv distributiedeals met de grote spelers en die zijn in ieder geval buiten de VS nog ver weg. De Apple TV is prachtig (ik heb er zelfs twee) maar de impact is zeer beperkt. Wordt die in Nederland al verkocht?

Ronald ter Voert

Apple TV is volgens mij al sinds april dit jaar in Nederland te koop, zowel bij de Apple-resellers als online bij diverse webshops, zoals Conrad of Centralpoint

Bram Koster

Ik ben het helemaal met Freek eens. Ik mis doos van de puzzel waarop het hele plaatje staat. En ben er dus ook verre van overtuigd dat Twitter het laatste stukje ervan is.

En net als Freek zie ik TV als een veel logischer uitbreiding voor Apple. Immers, alle componenten hebben ze al. En belangrijker: ze zijn misschien wel de enige partij die de hele waardeketen vanaf contentdeals tot aan de klantbeleving kunnen beheren. En zeker als je de mogelijkheden van integratie van TV met de ‘second screens’ (iPhone! iPad!) bekijkt, ligt er een enorme kans daar.

En ja, Twitter is een heel belangrijk kanaal op dat 2nd screen, dus wellicht dat ze een alliantie aangaan of overname doen. Maar het laatste stukje: not by a long shot. Nog even de continue groei van de puzzel buiten beschouwing gelaten…

Ruud Hendriks

Sorry voor de typo’s in mijn eerdere reactie. De iPad en spellingscorrectie… Anyway, De Apple TV zal in Nederland pas echt aanslaan indien daar spelers als RTL en een platform als Uitzending Gemist verschijnen. Ik heb niet de indruk dat de Apple TV voor Jobs c.s een prioriteit vormt.

Albert Treur

Apple Tv vormt voor Jobs geen prioriteit omdat ze A de achterstand op OTT niet meer inlopen en B omdat het business model iTunes niet gaat werken voor televisie. Deze drempel gaat de hard core televisie consument voorbij…Wat Apple Tv evenals wat andere intitiatieven wel kan bereiken is de positie als home entertainmen device, met films, muziek UG en wellicht ook PPV aanbod.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond