CornerEye truckcamera draagt bij aan verkeersveiligheid
Orlaco heeft als eerste RDW-goedkeuring verkregen om een camera-/monitorsysteem te leveren dat beide dodehoekspiegels voor klasse V en VI (front- en trottoir) compleet vervangt: CornerEye. Met dit systeem verwacht Orlaco de verkeersveiligheid in de transportsector te vergroten en (gevolg)schades te beperken.
Tot nu toe werden camera-/monitorsystemen op trucks alleen toegestaan in combinatie met één of beide spiegels. CornerEye is het eerste systeem dat met haar component approval de dodehoekspiegels (front- en trottoir) overbodig maakt. De RDW heeft het systeem conform de R46-richtlijn voor indirect zicht getest en nu goedkeuring afgegeven voor de toepassing ervan. Inmiddels rijden de eerste vrachtwagens met enkel dit systeem rond.
Extreem ruim zicht
CornerEye bestaat uit een camera en monitor, beide van HD-kwaliteit. De camera met groothoeklens wordt op de rechter voorkant van de cabine gemonteerd en biedt een enorm groot zichtveld van 270 graden. De 10,1 inch monitor wordt in de cabine aan de passagierskant geplaatst om beelden real-time weer te geven. De bestuurder heeft naast zicht op de verplichte zichtvelden (Klasse V en Klasse VI), ook zicht op enkele meters daarbuiten.
Dode hoek onder controle
De voordelen van CornerEye zijn groot en divers. Op de eerste plaats levert het een bijdrage aan de verkeersveiligheid. “Het zicht en de beeldkwaliteit zijn beter dan bij gewone buitenspiegels. Deze worden ook gegarandeerd onder slechte omstandigheden, zoals bij regen, mist, vorst en zonlichtinval. De lichtgevoelige camera biedt ook ’s nachts goed zicht en de robuuste camerabehuizing (IP69K) beschermt effectief tegen water en chemicaliën. Door deze technische prestaties neemt de kans op ongelukken en daarmee (letsel)schade af, waardoor ook gevolgschade en verzekeringspremies kunnen worden beperkt.
Een ander belangrijk voordeel is dat individueel bijstellen van spiegels niet meer nodig is. Eenmaal geplaatst, heeft het systeem de juiste opstelling voor elke bestuurder.”, aldus Orlaco. Verder verwacht Orlaco dat het ontbreken van buitenspiegels de luchtweerstand van de truck verlaagt en zo brandstof bespaart.
Ook EMC-goedgekeurd
Om aan de RDW-eisen te voldoen is CornerEye tevens EMC-goedgekeurd volgens de R10-richtijn voor elektromagnetische compatibiliteit (EMC). Het systeem heeft dus geen hinder van andere elektronica in de truck, zoals radio, navigatie of smart phone, en stoort deze evenmin.
Zelfs ondersteuning bij installatie
Orlaco levert CornerEye voornamelijk aan truckbouwers en -dealers, maar het systeem is ook geschikt voor zware machines (surveillance). De exacte positionering van camera en monitor luistert nauw en verschilt per type truck. Daarom zal Orlaco truckbouwers die CornerEye als OEM’er willen inbouwen met haar specialistische kennis en ervaring bij installatie ondersteunen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.