Boek: Leren leven met sociale media

Sociale en andere media hebben positieve en negatieve invloed op kinderen en jongeren. ‘We moeten kinderen en jongeren leren dat sociale media alleen maar onderdeel van hun leven zijn, en niet hun hele leven.’ Dat is een van de belangrijkste conclusies van UvA-communicatiewetenschappers Patti Valkenburg en Jessica Piotrowski in hun nieuwe boek ‘Plugged In’, dat is uitgegeven door Yale University Press. Het is vanaf donderdag 8 juni verkrijgbaar via de boekhandel, maar is ook gratis als open access-boek te downloaden.
Valkenburg en Piotrowski bestuderen de rol van media in het leven van de jeugd, van hun geboorte tot aan volwassenheid. Ze zoomen in op de zonnige en donkere kanten van het mediagebruik van kinderen en jongeren. ‘Complexe computerspellen kunnen de intelligentie van tieners vergroten. En sociale media kunnen – als ze op een gezonde manier gebruikt worden – jonge mensen helpen meer zelfvertrouwen te krijgen, hun relaties met leeftijdgenoten te bevorderen en hun identiteit te vormen’, vult Piotrowski aan. Maar er zijn ook risico’s: voor sommige jongeren heeft het gebruik van sociale media een keerzijde, denk aan cyberpesten, stranger danger en seksueel risicogedrag.’
Te veel van het goede
Er kan sprake zijn van ‘te veel van het goede’ als het gaat om het mediagebruik van kinderen en tieners, want excessief media-multitasken, gameverslaving, of sociale media-verslaving zijn zorgelijk. ‘We moeten kinderen en jongeren leren dat media alleen maar onderdeel van hun leven zijn. In onze cultuur van altijd aan staan en ingeplugd zijn is dit de belangrijkste uitdaging voor ouders en hun kinderen, en voor ons allemaal’, besluit Valkenburg.
Het boek is in april in de Verenigde Staten verschenen en is vanaf donderdag 8 juni verkrijgbaar in Europa. Valkenburg en Piotrowski presenteren het op donderdag 15 juni in Nederland.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.