Nieuwe Belgische cloud applicatie: efficiënt voorraad- en orderbeheer voor starters en KMO’s

Veel starters en KMO’s houden hun voorraad en bestellingen bij in Excel. Daar wil Webship Online voor eens en voor altijd komaf mee maken door middel van een gebruiksvriendelijke en betaalbare cloudapplicatie. Een tiental Belgische en Nederlandse bedrijven maken al gebruik van de bètaversie maar op 1 maart 2019 lanceert de Belgische cloudapplicatie Webship Online internationaal.
Bij heel wat bedrijven is een Excel rekenblad het kloppend hart van het magazijn. Zowel voorraad, bestellingen, klantenfiches en zelfs facturen worden erin bijgehouden. Of erger nog: in het bedrijf is één iemand, de ‘allesweter’, die al deze informatie uit het hoofd kent. Hoeveel stuks van product X zijn er nog op stock, welke klanten zitten te wachten op product Y, bij welke leverancier heb ik nog openstaande bestellingen, etc… Dat zorgt niet enkel voor heel wat kopzorgen maar vormt een potentieel risico voor het volledige bedrijf, wat als de allesweter plots ziek valt of het bedrijf verlaat? Wat als het Excel bestand verloren raakt?
Webship Online ‘ontzorgt’ in de vorm van een cloud applicatie die vanop elk device toegankelijk is. Niets nieuws? Naast de basisbestanden als voorraadniveau’s, klanten en leveranciers, ligt de focus bij Webship Online voornamelijk rond het creëren van flows/standaarden in het magazijn. Dat gaat van controle van inkomende goederen (inclusief bijhouden van batchnummers en vervaldata), over het picken & packen van uitgaande orders, afdrukken van verzendlabels bij diverse koeriers tot het aanbrengen van stockcorrecties. Voor elk van die acties en alles daartussen zijn specifieke gebruikersinterfaces in de app aanwezig.
Tiental Belgische en Nederlandse klanten
De vraag naar zo’n applicatie komt niet enkel uit de nog steeds groeiende ecommerce sector, maar evengoed uit de mature B2B wereld waar voornamelijk oude en vaak dure softwareprogramma’s op de markt zijn. “Met Webship Online willen we een betaalbaar en gebruiksvriendelijk alternatief bieden aan de bestaande programma’s, dat is onze missie” aldus oprichter Yuri Hellyn. Tevens is er voor fulfilmentbedrijven een aparte versie van de applicatie beschikbaar in hun eigen huisstijl.
Op dit moment is Webship Online reeds een jaar in bèta fase bij een tiental Belgische en Nederlandse bedrijven, zowel in de B2C als B2B sector. “In het begin hadden we te kampen met enkele kinderziektes, maar na meer dan een jaar proefdraaien zijn die er allemaal uit en hebben we een stabiele basisversie van waaruit we verder ontwikkelen” zegt hoofddeveloper Glenn Naessens. “Een belangrijk aspect van onze app is dat alles in real-time wordt aangepast op alle schermen, gebruikers hoeven dus geen pagina’s te refreshen.”
Integraties voorop
Nu de basisversie er is, werkt het team verder aan meer integraties met andere systemen. Op dit moment zijn er koppelingen mogelijk met ecommerceplatformen Woocommerce, Shopify en Lightspeed. Binnenkort moeten Magento 2 en marktplaats Bol.com aan dit rijtje worden toegevoegd. “Een handige integratie, nu nog in testfase, is een volumescanner die automatisch alle afmetingen van inkomende producten neemt, eveneens het gewicht bepaalt en een foto maakt. Die data kan later in het proces gebruikt worden om nog efficiënter te werken.” vertelt Yuri. Verder heeft Webship integraties met facturatie- en CRM-software zoals Exact Online en Teamleader op het oog, evenals marktplaatsen Amazon, Etsy en eBay.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.