Online advertentie-uitgaven voorbij grens 106 miljard

De wereldwijde online advertentie-uitgaven zullen in 2011 meer dan 106 miljard dollar bedragen. In 2008 zal dit bedrag neerkomen op 65,2 miljard dollar, bijna 10 procent van advertentie-uitgaven in alle media.
IDC voorspelt een jaarlijkse groei van 15 tot 20 procent in deze periode. "Vergeleken met de wat meer volwassen advertentiemethoden, blijft de markt van online adverteren ongelooflijk hard groeien", meent John Gantz, onderzoekshoofd bij IDC. Hij kaart wel aan dat online adverteren relatief nieuw is en de explosieve percentuele groei in dat licht ook te verklaren is.
Direct mail zal te duchten krijgen van online adverteren in 2011. De op twee na grootste vorm van adverteren zal de hete adem van de banners in zijn nek voelen, zo voorspelt IDC.
Keyword advertenties zullen de online advertentiemarkt blijven domineren. Meer dan een derde van de online advertentie-uitgaven zal hier in 2011 aan worden gespendeerd. Gevolgd door display ads (20 procent) en classified ads (19 procent).
Andere opmerkelijke punten in IDC’s vooruitblik:
De Verenigde Staten zal in zowel totale advertentie-uitgaven als online advertentie-uitgaven aan kop lopen. In 2011 geven zij respectievelijk 265 miljard dollar en 45 miljard dollar uit.
Centraal Europa, Oost-Europa en het Midden Oosten en Afrika zullen de snelste groei ondervinden in online advertentie-uitgaven.
Online adverteren zal in 2011 relatief gezien de grootste opbrengsten opleveren in verhouding tot de totale advertentie-uitgaven in West-Europa.
Meer dan 5 miljard dollar zal in 2008 worden uitgegeven aan de vier grootste online advertentie categorieën. Te weten: porno en gokken, informatie, elektronica en gegevensverwerking. Ook in 2011 zullen dit nog steeds de belangrijkste categorieën zijn.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond