Experian en Mitek dringen identiteitsfraude terug met behulp van artificial intelligence

Den Haag, 3 juni 2019 – Twaalf maanden na de start van hun pan-EMEA-partnership stellen Experian en Mitek het bankwezen en e-commerceorganisaties in staat om de identiteit van miljoenen consumenten te verifiëren. Consumenten krijgen hiermee snel en veilig toegang tot nieuwe services.
De Mobile Verify®-oplossing van Mitek is geïntegreerd in CrossCore™, het antifraudeplatform van Experian. Het platform maakt gebruik van artificial intelligence (AI) om de authenticiteit, geldigheid en echtheid van identiteitsdocumenten te verifiëren. Zakelijke klanten van Experian kunnen de technologie daarnaast gebruiken om te bewijzen dat de persoon die het identiteitsdocument overlegt, ook daadwerkelijk de betreffende persoon is. Online aanvragers wordt gevraagd een selfie te nemen, die vervolgens door geavanceerde gezichtsvergelijkingsalgoritmen automatisch wordt vergeleken met de foto op het identiteitsdocument.
Recent onderzoek van Experian laat zien dat bedrijven steeds meer focus leggen op het analyseren van de impact van fraude op hun bedrijfsresultaten. Toch gelooft vooralsnog slechts de helft van de bedrijven dat ze écht inzicht hebben in hoe fraude hun resultaten beïnvloedt.
René Hendrikse, Vice-President en Managing Director for EMEA van Mitek: “De blootstelling aan eerder onbekende risico’s is flink toegenomen. Fraudeurs blijven nieuwe manieren vinden om illegaal toegang te krijgen tot financiële producten. De combinatie van de geavanceerde identiteitsoplossingen van Mitek en het toonaangevende fraudepreventie- en identiteitsplatform van Experian heeft geresulteerd in een geconsolideerd succes bij het aanbieden van digitale onboarding-oplossingen voor bedrijven.”
Om deze groeiende bedreigingen te tackelen, creëerde de Europese Unie in samenwerking met het Verenigd Koninkrijk de Second Payment Services Directive (PSD2). PSD2 ging per februari 2019 in en vraagt van bedrijven om vóór februari 2020 nieuwe authenticatiemethodes in te voeren voor het verminderen van risico’s en fraude. De geïntegreerde oplossingen van Mitek en Experian spelen een belangrijke rol in het ondersteunen van bedrijven om aan deze nieuwe regelgeving te voldoen.
Francesco Nazzarri, Managing Director of Commercial Strategy bij Experian, Verenigd Koninkrijk en Ierland en EMEA: “Bij Experian beseffen we maar al te goed met welke uitdagingen bedrijven te maken krijgen en weten we dat identiteitsverificatie een sleutelrol speelt in het voorkomen van onlinefraude. In combinatie met het gebruik van andere data verzameld via mobiele apparaten en geavanceerde analytics, kan dit bijdragen aan het detecteren van fraude en verdachte activiteiten. En dat zonder de ervaring van het individu uit het oog te verliezen. De integratie van Miteks geavanceerde technologie in ons solide fraude-ecosysteem verrijkt ons platform en ondersteunt bedrijven bij het voorkomen van fraude.”
Beide bedrijven zijn aanwezig tijdens Money20/20 Europe dat plaatsvindt van 3 tot en met 5 juni 2019 in Amsterdam. Money20/20 is het grootste wereldwijde event waar de volledige betalingsindustrie, fintech- en financiële-dienstverleningssector samenkomt om de nieuwste oplossingen te tonen en de visie op de toekomst van geld te delen.
– Einde –
Over Mitek
Mitek (Nasdaq: MITK) is een internationale leider in oplossingen op het gebied van mobile capture en digitale-identiteitsverificatie, gebouwd op de nieuwste ontwikkelingen in artificial intelligence en machine learning. De identiteitsverificatieoplossingen van Mitek stellen een bedrijf in staat om tijdens een digitale transactie de identiteit van een gebruiker te verifiëren. Daarmee verlagen financiële instanties, betalingsbedrijven en andere bedrijven die actief zijn in sterk gereguleerde markten, de financiële risico’s. Ook voldoen ze aan de regelgeving, terwijl ze hun inkomsten uit digitale kanalen vergroten. Daarnaast verbetert Mitek de gebruikerservaring met geavanceerde data prefill en de automatisering van het onboarding-proces. Miteks innovatieve oplossingen zijn geïntegreerd in de apps van meer dan 6.400 organisaties en worden gebruikt door meer dan tachtig miljoen consumenten voor mobiele overboekingen, het openen van nieuwe accounts en meer. Meer weten? Ga naar www.miteksystems.com.
Over Experian
Experian is een toonaangevende, wereldwijde informatiedienstverlener. Tijdens belangrijke momenten zijn wij er voor onze klanten – bijvoorbeeld bij het aanschaffen van een huis of auto, het kiezen van een studie voor de kinderen of het uitbreiden van de klantenkring – om hen te helpen hun data op de juiste manieren te beheren. Wij helpen consumenten bij de controle over, en toegang tot financiële diensten, bedrijven bij het nemen van slimmere beslissingen, en groei- en kredietverstrekkers bij het voorkomen van identiteitsfraude en -misbruik.
We bieden werk aan meer dan 16.500 mensen in 39 landen en investeren dagelijks in nieuwe technologieën, getalenteerde mensen en innovaties om onze cliënten te helpen het maximale uit elke kans te halen. Wij hebben een notering aan de London Stock Exchange (EXPN) en zijn opgenomen in de FTSE 100 Index.
Ga voor meer informatie naar www.experian.nl of lees hier het laatste nieuws.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.