Deel dit artikel
-

Ochtendgloren: kabelaar zoekt BitTorrent

Na strijd tegen p2p wil Comcast met BitTorrent werken in videodistributie. Nieuw in de videomarkt ook analysesoftware van YouTube. Adobe komt met een kleine gratis webdienst, de Thalys met wifi en homobedrijven met digitale ‘Out TV’.

De wolf vraagt sneeuwwitje bij haar te komen slapen: maandenlang wordt kabelaar Comcast in de VS ervan beschuldig ruilverkeer tussen haar abonnees te frustreren. De tegenwerking van p2p is beland in de fase van officieel onderzoek door Washington. En als een duveltje uit een doosje komt daar een overeenkomst met BitTorrrent, niet de technologie maar het bedrijf.

De overeenkomst is het eerst gemeld via Wall Street Journal, de beste distributeur voor invloedrijk nieuws. Maar is dit meer als vitrage voor de besmeurde ramen van Comcast? Het goed ingevoerde PaidContent deed badinerend over de deal, en kreeg prompt een reactie van een BittTorrent-baas.

Deze beweert dat er wel degelijk sprake is van een vergaande overeenkomst: Comcast is werkelijk van plan om met de hulp van BitTorrent haar netwerk zo geschikt mogelijk te maken voor ruilverkeer en zal dan ook geen p2p-verbindingen (meer) frustreren. De mogelijkheden voor uploaden door Comcast abonnees worden sterk verbeterd en er komt openheid over verkeerscapaciteit en down- en uploadsnelheden.

Overigens biedt Vuze die het mooie ruilprogramma Azureus maakt, nu wat software om te zien of de internetprovider een p2p-verbinding afknijpt.

YouTube Analytics

YouTube biedt nu de mogelijkheid aan publicisten van films om precies te weten wanneer en waar er naar hun filmpjes is gekeken. Dit wordt aangeboden in de My Account informatie van YouTube

Het is nu als nieuws aangekondigd, maar bij het zoeken naar het nieuwe gereedschap stuitten we op een filmpje over YouTube Insight van één maand geleden waarin product manager Tracy chan al uitlegt wat het behelst: twee ‘interactieve’ grafische overzichten: een tijdlijn met de kijkcijfers en een wereldkaart. Zo te zien is gewoon Google Analytics toegepast.

Dus moet er nog veel gedetailleerder informatie mogelijk zijn over het gebruik van video’s want Google Analytics gaat verder. Net als deze grote broer is YouTube Insight nog gratis, ook voor professionele adverteerders die de populariteit van hun (virale) campagnes op YouTube nu goed kunnen meten. Betalende adverteerders bij YouTube krijgen meer informatie, bijvoorbeeld ook welk percentage van de video is bekeken.

Maar ook het toenemend gebruik van video voor werving van personeel is gebaat bij analyse van de belangstelling: uiteindelijk willen adverteerders graag naar IP-nummer de informatie hebben. Deze data bezit Google zelf overigens wel.

Adobe Express

Nog meer ‘extra gratis’ kwam er zojuist online: Adobe lanceert in beta een beperkte versie van Photoshop voor gratis gebruik via internet. Als webdienst is het vanaf elke pc en vanuit elke browser te benaderen.

Photoshop Express, zoals de webdienst heet, blijkt ook de mogelijkheid te bieden om foto’s na bewerking bij Adobe op te slaan op de site zelf of direct op Facebook. De maximale opslag bij Adobe is 2 gigabyte. Voor Adobe is het marketing om gebruikers te bewegen om het instappakket Photoshop Elements te kopen.

Microhoo

Gisteren waren er nogal wat berichten over een mogelijk hoger Microsoft-bod op Yahoo. die waren gebaseerd op de mededeling van één analist, ene Mark Mahaney van Citigroup. Deze bank geeft het aandeel Yahoo nu een ‘buy’ in plaats van een ‘hold’

Wired vermoedt dat de bron voor dit positieve nieuws voor Yahoo bij Yahoo zelf ligt. Mahaney benadrukt nog eens dat een groot mediaconcern als time Warner ook de distributiekracht van Yahoo goed kan benutten.

Rechtszaak radio-overname

Berichtten we gisteren over problemen met de overname van Clear Channel, vandaag volgt het bericht van een rechtszaak om de steun voor de aankoop te forceren.

De kopers met privaat kapitaal Thomas H. Lee Partners en Bain Capital Partners dagen het bankensyndicaat voor de rechter dat de belofte voor leningen wil intrekken. Het zijn niet de geringsten: Citigroup, Morgan Stanley, Credit Suisse, Royal Bank of Scotland, Deutsche Bank en Wachovia. De banken vrezen miljardenverlies op de deal van ruim 19 miljard dollar als gevolg van de financiële crisis. Die maakt allerlei tot op heden goed te regelen hocus-pocus onzeker.

Thalys-wifi en homo-tv

AD bericht snel internet op de TGV met wifi: gisteren geïntroduceerd op de lijn Parijs-Basel en over zes weken in de eerste Thalys tussen Amsterdam en Parijs, met een uitbreiding naar alle 26 treinen eind 2008.

De Pers vernam over medewerking van Rene Mioch aan Out TV dat vanaf 2 april op de digitale tv en internet komt. Nog meer in deze afdeling: er kwam Reguliers.net om homobars te zoeken in en rond de Amsterdamse Reguliersdwarsstraat, zo meldt het ANP.

En eindelijk voor de Dagobert Ducks: een Degeldzoeker.nl. Nu nog en geldvinder…

Deel dit bericht

1 Reacties

John C

No matter what statistics YouTube will add, they are and will be a USER generated and oriented portal. No good for pro users. Have you noticed how slow the videos load? The crappy quality? The ugly player? The chance that ads of anyone can popup on your content? Nah. Use a pro media hoster.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond