Overname OER door Satama

Satama neemt het Amsterdamse interactieve reclamebureau OER over. OER werd in 2002 opgericht door Rik Heijmen, ex-art director .bone advertising, en Emile Stoverinck, ex-merkstrateeg van Razorfish. Satama betaalt OER 400.000 euro voor de overname. Volgens Satama biedt het samengaan van de bureaus voor zowel bestaande als nieuwe klanten meer mogelijkheden.
Behalve dat Satama een overnamesom van 400.000 euro moet voldoen, neemt het ook de schulden en pensioenveplichtingen over van OER voor een bedrag van 300.000 euro. Verder is er nog sprake van een zogenaamde 'earn out'. Die is opgehangen aan de winstgevendheid van OER in de komende twee jaar. Presteert OER goed, dan wordt er bovenop de overnamesom nog een bedrag uitgekeerd. OER behaalde vorig jaar een omzet 900.000 euro en is winstgevend. De omzet komt dit waarschijnlijk uit op 1,1 miljoen euro.
De merknaam OER blijft bestaan, maar het bedrijf voert voortaan de toevoeging ’part of the Satama Network’ in haar naam. OER en het van oorsprong Finse Satama werkten feitelijk al samen. Dat gebeurde bij klanten als Vodafone, Reed Business en ABN AMRO.
Bij de nieuwe combinatie werken straks 49 mensen. Satama heeft 37 mensen in dienst. Daar komen er nu 12 van OER bij. Beide partijen blijven voorlopig vanuit twee gescheiden panden werken. Omdat Satama op zoek is naar nieuwe huisvesting, is het wel de bedoeling dat beide partijen op een gegeven moment vanaf een locatie komen te werken. Al was het maar om af en toe bij elkaar binnen te kunnen lopen omdat aan hetzelfde project wordt gewerkt.
Reden voor OER om zich bij Satama aan te sluiten is dat het aaansluiting zoch bij een internationale speler. “De slagkracht van een internationaal opererend bureau als Satama en onze expertise in online merkbeleving, een niche-expertise met een groot marktpotentieel, brengt ons een flinke stap dichter bij het verwezenlijken van onze internationale ambities,” zegt Emile Stoverinck, medeoprichter van OER.
“De activiteiten van Satama en OER passen gewoon goed bij elkaar. OER is sterk in interactieve communicatie, terwijl Satama van oudsher goed is op het gebied van interactief design en in het leveren van interactieve diensten. OER trekt met zijn campagnes mensen naar een site, terwijl Satama het platform beheert en zorgt voor de conversie op een site. OER is, zeker als je kijkt naar hun klantenportfolio, goed genoeg om te acteren op een internationaal podium,” aldus Jaco ter Schegget, salesdirector van Satama. Een van de internationale klanten van OER is Symantec. Satama doet op zijn beurt veel voor Nokia.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond