Deel dit artikel
-

Ziff Davis: early adopter wil satellietradio

Ziff Davis Media gaf journalisten afgelopen week een voorproefje van Digital Life. De beurs over digitale consumentenelectronica is in oktober weer in New York. Een enquête bracht de doelgroep in kaart.

Het rapport ‘Digital Life In America’ dat Ziff Davis in New York presenteerde is de eerste aflevering van een lopend onderzoek dat voortaan ieder kwartaal verschijnt. Ziff Davis baseert zijn conclusies op een tussen 17 en 21 juni uitgevoerde enquête van 1016 Amerikanen.

Met cijferkracht trapt het rapport veel open deuren in. Jonge ongetrouwde mannen tussen 18 en 34 jaar blijken de meest gretige kopers van gadgets. Eenderde van deze groep is van plan later dit jaar een flat-panel tv aan te schaffen. Bijna de helft wil een nieuwe spelcomputer.

Spelcomputers krijgen onder de populairste productcategorieën de slechte cijfers voor verwacht nut, gebruikersgemak en aansluiting op levensstijl. De onderzoekers vermoeden dat behalve de ongetrouwde jongemannen vooral kinderen de aanschaf drijven. Gezinnen met kinderen kopen ook veel digitale electronica.

Bijna 40 procent van Amerikanen verwacht in de tweede helft van dit jaar gemiddeld drie digitale electronische producten te kopen. Producten waarvan de verkoop in de tweede helft van dit jaar toeneemt ten opzichte van eerste helft zijn spelcomputers, digitale videorecorders en camera’s, flat-panel tv’s en internettelefonie.

Amerikanen die al digitale spullen in huis hebben zijn eerder geneigd meer spullen te kopen. Eigenaars van mp3-spelers hebben ruim twee keer zo vaak de intentie later dit jaar een desktop pc te kopen als gemiddelde Amerikanen.

Een kenmerk van de early adopter is satellietradio. Een kwart van consumenten die satellietradio hebben wil in de tweede helft van 2005 ook een digitale camera, een spelcomputer, een mp3-speler en een flat-panel tv.

Digitale camera’s en fotoprinters waren de populairste categorieën in de eerste helft van het jaar. Beiden wisten een op de tien Amerikanen tot aanschaf te verleiden. Verkoop van PDA’s en fotoprinters zou in de tweede helft van dit jaar teruglopen.

Dat is slecht nieuws voor HP die maandag net nieuwe fotoprinters heeft gepresenteerd. HP positioneert de mobiele modellen als ideale kerstcadeau. De broodroostervormige printers waren ook op de Digital Life preview te zien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond