Coronacrisis: dít doet Nederland thuis

Haarlem, 2 april – Wie naar buiten kijkt, kan het niet ontgaan: Nederlanders blijven vanwege de coronacrisis steeds meer thuis. Maar hoe komen we daar de tijd door? Cijfers van Kieskeurig.nl laten dat haarscherp zien.
Vergeleken met de twee weken ervoor zijn er in de periode van 11 maart tot 25 maart namelijk opvallende stijgingen te zien in het aantal bezoekers binnen bepaalde productcategorieën. Uiteraard is dat het geval bij producten die te maken hebben met de gezondheid. Denk daarbij aan koortsthermometers (+285% meer bezoekers in de afgelopen twee weken, maar ook voor 11 maart was de interesse hierin groeiende) alsmede aan luchtbevochtigers (+110%), die een gunstige invloed kunnen hebben op het klimaat in huis.
Thuis werken, thuis sporten
Toch zijn het niet de gezondheidsproducten waarin de stijging het meest opvallend is. Nederlanders zoeken vooral meer naar spullen om thuis te werken, zich thuis te vermaken of binnen te sporten. De absolute uitschieters zijn webcams (+2730% – half werkend Nederland is inmiddels aan het video-vergaderen geslagen) en dumbells: daar steeg het aantal bezoekers de afgelopen weken met maar liefst 2219%! Ook op andere thuiswerkapparatuur zoals laptops en monitors wordt flink gezocht. Loopbanden, roeitrainers en crosstrainers zijn eveneens zeer in trek.
Mam, ik verveel me!
De gestegen interesse in producten als webcams, laptops, monitors en headsets komt niet alleen door thuiswerken, maar ook door de digitale lessen die nu aan de schoolgaande jeugd worden gegeven. En omdat uitgebreid buiten spelen of dagjes eropuit er nu even niet in zit, wordt er ook flink gezocht naar gameconsoles (+345%) om de verveling mee tegen te gaan.
Lekker klussen
Het mooie weer zorgt er voor dat mensen aan het klussen slaan. Wat op Kieskeurig.nl in dat verband vooral opvalt, is de gestegen interesse in hogedrukreinigers (+80%). Dit is natuurlijk hét moment om je tuin of balkon op orde te brengen: voor veel mensen is dit het enige ‘buiten’ dat er op dit moment nog is.
Hamsteren
Tot slot laten de cijfers ook zien hoe Nederland zich aanpast aan het nieuwe normaal waarin steeds meer winkels en dienstverleners dicht gaan. Kapper gesloten? Er is een stijging van 330% in bezoekers te zien bij tondeuses. Bakkertje op de hoek dicht? Broodbakmachines pieken met 244%. De groei van deze laatste groep zou ook nog verband kunnen houden met het hamsteren. Mensen willen zeker weten dat ze, ook als de schappen onverhoopt leeg zouden raken, toch gewoon een boterham kunnen blijven eten. Dat hamsteren verklaart ook waarom er bijvoorbeeld 126% meer bezoekers zijn in de groep vriezer.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.