Deel dit artikel
-

ID&T: dance verdient eigen downloadsite

ID&T begint Dance-tunes, een downloadportal voor dancetracks. De portal is vanaf maandag live. “Dance-tunes is een distributieplatform waarop we al onze content digitaal willen aanbieden,” zegt Denis Doeland van ID&T tegen Emerce. De portal is ook gelijk geschikt gemaakt voor mobiele downloads.

Een gemiddelde track kost bij Dance-tunes 0,99 eurocent, voor een dj-set van een uur is iemand 7,70 euro kwijt. Het bedrijf van Duncan Stutterheim zegt ambitieuze plannen te hebben met de downloadportal. Niet alleen wil ID&T met de portal binnen een jaar marktleider zijn in Nederland op het gebied van dance, ook zijn er internationale ambities.

De portal is dan ook zo ontworpen dat mensen uit het buitenland er ook makkelijk terecht kunnen. “Dance is nu eenmaal een internationaal product,” verklaart Doeland. ID&T spiegelt zich met Dance-tunes dan ook aan internationale dance-sites zoals Beatport, Audiojelly, Trackitdown en Karmadownload.

De betaling verloopt met alle betaalmethoden die geaccepteerd zijn op internet, zoals credit card, Rabodirect en andere internationale betalingsvormen. Ook is er een systeem ontwikkeld waarbij betaald kan worden met sms.

Op Dance-tunes zullen in eerste instantie sets van Ferry Costen en de nieuwste mixen van evenementen als Trance Energy, Mysteryland en Sensation aangeboden worden, net als muziek van andere populaire dance-labels die eerder al eerde op CD verschenen. Ook wordt volgens Doeland het eerste uur van het eerstvolgende Sensation-feest zo snel mogelijk op de portal gezet. “We zien de dancedownload-portal heel duidelijk als een verlengstuk van onze bestaande activiteiten.” Andere commerciele acties, zoals bijvoorbeeld een actie met het weggeven van dancetracks voor een frisdrankenmerk sluit Doeland in de toekomst niet uit. “Ook voor dergelijke acties is ons platform berekend.”

Doeland: “Straks kunnen we naast ons eigen materiaal ook dance-materiaal van andere populaire maatschappijen toevoegen aan ons aanbod. We hebben er bij de ontwikkeling bewust voor gekozen de portal niet aan één bepaalde maatschappij te verbinden en kunnen dus een zo breed mogelijk aanbod bieden.”

ID&T verwacht een snelle groei van het aantal gebruikers van de site. Doeland: “Onze websites trekken maandelijks ruim 2,5 miljoen bezoekers. De combinatie met onze andere activiteiten biedt behoorlijk wat mogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld op dance-tunes.com sets downloaden die je gehoord hebt in Bloomingdales, of op één van onze dance-evenementen.” Inmiddels is er een beta-test met 1.500 mensen gedaan. “Mensen die nu betalen in de beta-test, downloaden gemiddeld 5 a 6 tracks. Dat is best veel.”

De site kent volgens Doeland een paar pluspunten. Dat is de content van de ID&T dance-evenementen, de relatief hoge downloadsnelheid, een betalingstraject met slechts één sms-bericht (wie een sms’je wil ontvangen moet er wel rekening mee houden dat een track dan niet meer 0,99 eurocent maar 1,10 euro kost) en een informatiesysteem dat automatisch alle betrokken partijen per e-mail op de hoogte stelt van een aankoop.

Daarnaast is het platform ook gelijk geschikt gemaakt voor het downloaden van tracks op het mobieltje. Die mobiele tracks wil ID&T bij alle vijf mobiele operators in ons land gaan aanbieden. “We zijn nu aan het kijken hoe we dat aan willen pakken,” besluit Doeland.

De technologie achter de nieuwe dancesite is ontwikkeld door Itium en BlueDome. “Itium is een partner die expertise heeft bij het ontwikkelen van high end business applicaties. De applicatie is op maat ontwikkeld in Oracle10G. BlueDome is een hostingpartij die zich bewezen heeft op het gebied van performance, continuïteit en veiligheid van internet applicaties.” Wie trouwens een track downloadt bij ID&T kan die gewoon doorsturen. Er zit -opmerkelijk genoeg- geen drm op de nummers die kunnen worden gedownload.

Deel dit bericht

9 Reacties

Alexander van Breemen

Dit lijkt me een kansloos initiatief. Was de muziekdownloadservice van NoorzdeeFM en MSN niet gebombardeerd tot de flop van 2004 bij het Tijdschrift voor Marketing? 99 eurocent per track is toch veel te duur? De downloadservice van MSN is bovendien niet toegankelijk via Firefox. Terwijl inmiddels toch al gauw tussen de 5 en 10 procent (and rising) van de internetgebruikers hiervan gebruikmaakt. Zie bijv. Onestat of WebsideStory voor de browser marktaandelen.

Gilles de Smit

@Alexander van Breemen: Een kansloof initiatief? Ik denk alles behalve. De doelgroep van ID&T had tot op heden maar 1 weg richting het downloaden van tracks die hen aanspreekt: illegaal downloaden (Kazaa, Bittorrent, etc.). Dit behoort met Dance Tracks tot de verleden tijd. Daarnaast heb je direct een juiste (en volledige) mp3 te pakken met hoge kwaliteit ipv de door de platenmaatschappijen terrecht verpeste downloads die op Kazaa ronddwalen. Dat zou mij die 99 euricentjes wel waard zijn. p.s. wat doet de toegangelijkheid van de MSN downloadservice met betrekking op FireFox binnen dit artikel er toe? Dance Tunes is in FireFox prima te bezoeken.

A Treur Jr

te veel focus op 1 aspect van de crossmediale dienstlees hier meer : http://venturo.web-log.nl/log/2095230

ikke

Gaaf. Dan vraag ik me af wanneer de eerste portals komen voor:- metal- hardrock- soul- r&b- jazz- folk- Jantje Smit muziek- hiphop- klassiek- etc etc

hans

/me sluit zich aan bij Gilles. Ik ben het meer dan zat om een DJ set te downloaden en er dan achter te komen dat het mono is, of dat het een verkeerde versie is. Als vind ik 7,70 wel een beetje veel voor een DJ setje die je 5 keer draait en dan wel gehoord hebt. Ga maar eens zoeken naar "Renegade master", daar zwerven tig versies van rond en *ik* heb geen tijd om te gaan uitvogelen welke versie ik wil hebben (moet dancetunes natuurlijk wel een preview optie kennen)

David

De reden van kansloosheid zit 'm in de laatste zin "Wie trouwens een track downloadt bij ID&T kan die gewoon doorsturen. Er zit -opmerkelijk genoeg- geen drm op de nummers die kunnen worden gedownload."

Marlon

Duncan S. had er goed aan gedaan naar P.Diddy te luisteren tijdens de CTIA. Hij had het gevoel 's morgens op een feestje te arriveren dat al de hele nacht bezig was toen hem gevraagd werd naar ontwikkelingen op het gebied van mobiele downloads. Groot verschil is echter de kracht van Combs lifestyle versus de merkbeleving van ID&T.

Johannes

7 reacties, 6 negatievelingen, positieve kritiek is moeilijker dan iets afzeiken, Nederland op zijn top.

ElMariachi

@Johannes en aan de zijlijn staan en je eigen mening stilhouden is nog beter… applaus voor de zeikerd! mbt de aankondiging van ID&T:de heren proberen en ondernemen en er is vast een deel van het dancepubliek die van deze dienst zullen smullen. Zolang ze er meer aan verdienen dan het kost is het slim gedaan. En als de sponsoren van Sensation ed ook nog een duitje in het zakje van Duncan doen is de beste kerel ook een blije man. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond