Deel dit artikel
-

Jongeren aanzienlijk langer online

Jongeren tussen de 15 en 24 jaar besteden aanzienlijk meer tijd aan internet dan een jaar geleden. De tijd online steeg van 88 naar 104 minuten per keer. Dit zegt onderzoeksbureau Interview-NSS. Inmiddels beschikt 96 procent van de jongeren over toegang tot internet.

De conclusies zijn afkomstig uit de Internet Barometer van Interview-NSS. Het onderzoeksbureau werkte ditmaal ook samen met het IAB (Interactive Advertising Bureau) voor een mediaconsumptieonderzoek onder jongeren.

Behalve het aantal jongeren groeide ook het aantal ouderen dat de beschikking heeft over internettoegang. Van de vijftigplussers had vorig jaar 49 procent toegang tot internet, in september van dit jaar was dat gestegen naar 52 procent. Bij de jongeren van tussen de 15 en 24 jaar groeide het van 88 procent naar 96 procent.

Gemiddeld zijn jongeren op 5,5 dagen per week online te vinden. Vorig jaar gingen ze per week nog op 4,4 dagen online. Het aantal minuten online groeide sterk, van 88 minuten per keer vorig jaar naar 104 minuten per keer in september van dit jaar.

Met een dergelijk internetgebruik behoort 64 procent van de jongeren tot de categorie ‘heavy users’, de groep internetters die meer dan zes uur per week online is te vinden. Gemiddeld behoort 38 procent van de internetpopulatie tot deze categorie.

Deel dit bericht

4 Reacties

Socrates

Zouden er nog steeds adverteerders zijn die jongeren dan primair via radio proberen te bereiken? Helaas wel ondanks dergelijke voor zichzelf sprekende cijfers hebben veel adverteerders nog steeds een heilig geloof dat ze via andere media deze doelgroep beter kunnen bereiken

Riyota

Ik vraag mij af wat er nu precies onderzocht is. Wat ik om mij heen zie is dat jongeren de computer bijna uitsluitend gebruiken om te chatten (wordt volgens mij door alle jongeren gedaan), spelletjes spelen en muziek downloaden. Als zij een telefoonnummer moeten hebben pakken ze nog steeds het telefoonboek en ook als ze willen weten hoe laat een trein gaat, pakken ze de telefoon, een reis boeken ze bij een reisbureau.

Richie

@RiyotaBegrijp je punt eigenlijk niet echt helemaal. Waar het volgens mij omgaat dat er een gigantische verschuiving in mediaconsumptie plaats vindt richting Internet gebruik. Daarbij, als zij een telefoon kopen oriënteren ze zich eerst via het web, als ze op reis gaan oriënteren ze zich ook via het web en in vele gevallen boeken ze het ook via het web (staat vast en zeker een artikel op emerce).

Jeroen

Iets soortgelijks viel NBC vorig jaar ook al op toen ze zagen dat er minder 15-25 jarigen naar hun programmas keken. In eerste instantie dachten ze dat de conurrentie gewoon betere/leukere programma's had, maar het bleek dat jongeren (voor het eerst sinds tijden) gewoon minder TV keken. Grote 'boosdoener': INTERNET-GAMING

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond