Industry Wire

Geplaatst door Zalando

Zalando doneert 5 miljoen euro aan humanitaire hulpprojecten

BERLIJN, 16 NOVEMBER 2020 // Sinds het begin van de coronacrisis heeft Zalando zich ertoe verbonden steun te verlenen aan de industrie en de mensen die getroffen zijn door de pandemie. De uitgangspunten die Zalando dit voorjaar voor de Europese markt heeft geformuleerd blijven ook in deze tweede golf van de coronacrisis van kracht: het welzijn van zijn medewerkers beschermen, bedrijfscontinuïteit waarborgen en deel uitmaken van de oplossing voor de pandemie door het ondersteunen en opschalen van innovatieve initiatieven zoals online psychologische ondersteuning. Zalando maakt vandaag bekend het vitale werk van humanitaire hulporganisaties te ondersteunen met donaties van in totaal vijf miljoen euro tot nu toe.

1,8 miljoen euro voor lokale coronahulp en psychische ondersteuning
Zalando doneert 1,8 miljoen euro aan het Rode Kruis voor lokale coronahulp en psychische ondersteuning aan kwetsbare bevolkingsgroepen in acht van de 17 markten: Nederland, België, Frankrijk, Italië, Spanje, Noorwegen, Zweden en Duitsland. In Nederland gaat het om zo’n 102.000 euro ten behoeve van de Rode Kruis-hulplijn, een vrijwilligersnetwerk dat psychosociale ondersteuning biedt aan mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor, advies en andere vormen van psychosociale (en praktische) ondersteuning. Dit omvat verwijzing naar andere gezondheidsdiensten en gratis toegang tot coachingsdiensten voor jongeren.
Kate Heiny, Director Sustainability bij Zalando: “De huidige pandemie is een wereldwijd probleem dat door alle maatschappelijke spelers moet worden aangepakt. Sinds het begin van de crisis heeft Zalando zich gericht op het vinden van zinvolle oplossingen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) ligt op dit moment de hoogste prioriteit bij het bieden van mentale begeleiding en psychologische ondersteuning. Daarom willen we kwetsbare groepen in Nederland en andere markten bijstaan en steunen we lokale geestelijke gezondheidsprojecten van het Rode Kruis.”

Opbrengsten van mondkapjes
Tijdens de eerste golf doneerde Zalando ruim drie miljoen euro, voornamelijk afkomstig van de verkoop van stoffen mondkapjes, aan lokale en internationale projecten die een antwoord bieden op de coronacrisis. Onder meer via partner humedica, een wereldwijde hulporganisatie die onder andere voedselpakketten en beschermingsmaterialen ter beschikking stelde. Via het hulpfonds betterplace.org steunt het bedrijf diverse organisaties in Berlijn, zowel op het gebied van geestelijke gezondheidszorg als medische hulp. Samen met Ashoka ontwikkelde Zalando een programma, Changemakers United, waardoor 20 maatschappelijke ondernemers in 15 Europese landen een veelbelovende en innovatieve oplossing voor de crisis op de markt konden brengen. Dit programma bereikte inmiddels, direct en indirect, zo’n 400 miljoen mensen. Het programma is ondertussen ook uitgebreid naar Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Ten slotte heeft Zalando in de maanden april, mei en juni dit jaar bijna 38.000 kansarme kinderen in 17 landen kunnen opvrolijken met een verrassingsdoos (zogeheten “Boxes of Joy”), met daarin voornamelijk mode en sportkleding, bedoeld als steuntje in de rug tijdens de lockdown.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht