Failliet Virtute hoopt op succesvolle verkoop software

Veilingprovider Virtute, die per 1 oktober alle activiteiten wil staken, hoopt dat zijn software nog kan worden verkocht. Mede-eigenaar Alain Sadon erkent dat het Amsterdams tweemansbedrijf zich "misschien te veel op techniek en te weinig op marketing heeft geconcentreerd". Volgens Sadon zijn er "enige tonnen" gestoken in Virtute, dat enige jaren deel uitmaakte van MotionContainer.
Bedrijven en particulieren konden bij Virtute voor 25 euro per maand hun eigen veilinghuis online beheren en onderhouden. Die veilinghuizen waren te vinden via een portal die naar eigen opgave maandelijks meer dan 100.000 bezoekers trok. Sinds het bekend worden van het slechte nieuws hebben Sadon en mede-eigenaar Joost Schrickx naar eigen zeggen vele reacties van klanten gehad die hun eigen online veiling voort willen zetten. Daarom heeft Sadon, die informatica-ingenieur is, besloten het programma op de markt aan te gaan bieden.
Sadon meent dat zijn veilingprovider het niet heeft gehaald, omdat er "geen groei" meer in zat. Virtute telde slechts 25 betalende veilinghuizen. Daaronder waren volgens Sadon "gerenommeerde partijen die zo hun restvoorraden wilden aanbieden". Hij wil hun identiteit echter niet onthullen. De ruim negenhonderd niet-betalende klanten dateren nog uit de tijd dat het drie jaar oude Virtute zijn ASP-applicatie gratis aanbood en met advertenties inkomsten wilde verwerven.
Vanaf maart 2000 maakte Virtute onderdeel uit van webbureau MotionContainer . Sadon, die toegeeft "zich te veel op techniek te hebben geconcentreerd en te weinig op marketing", hoopte dat MotionContainer Virtute bij de marketing zou kunnen helpen. "Maar daar hadden zij ook weinig verstand van", zo zegt Sadon terugblikkend.
Afgelopen maart stapte Virtute noodgedwongen uit MotionContainer, werd de Virtute BV failliet verklaard en gingen Sadon en Schrickx verder als VOF. Sadon: "De aandeelhouder was sceptisch over de mogelijkheden van shopping op internet." Ook die laatste vorm werd dus geen succes.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
Boyd de Groot
Sadon hoopte dat MotionContainer Virtute bij de marketing zou kunnen helpen. "Maar daar hadden zij ook weinig verstand van", zo zegt Sadon terugblikkend. Hmm, de directie van MotionContainer doceert toch bij SRM? Wonderlijk.