Bynder’s 2021 State of Branding Report: marketeers ontvankelijker voor automatisering binnen branding

Nu digitale ervaringen de vraag naar content aanjagen, aarzelen marketeers en creatieve professionals niet langer om technologie in te zetten
Amsterdam, 5 mei 2021 – Nieuw onderzoek van het van oorsprong Nederlandse digital asset management (DAM) specialist Bynder signaleert dat een overgrote meerderheid van de marketeers in toenemende mate bereid is om technologie en automatisering op nieuwe manieren in te zetten. Vooral als het gaat om het vergroten van de creativiteit en het opschalen van contentcreatie.
Merken hebben in een jaar tijd ingrijpende digitale transformaties doorgemaakt. In Nederland meldt de helft van de ondervraagde marketeers dat zij in 2020 hun initiatieven voor digitale transformatie en digitale ervaring hebben versneld. Een indrukwekkende 23% van de respondenten meldt al ‘volledig digitaal’ zijn. 3% heeft echter nog steeds geen initiatieven in gang gezet en 11% meldt dat digitale initiatieven zijn vertraagd of zijn stilgevallen.
De toename van digitale initiatieven betekent dat succes meer dan ooit afhangt van het merkverhaal en een vlekkeloze digitale ervaring, ondersteund door aantrekkelijke, gepersonaliseerde content. Tegelijkertijd zagen 8 op de 10 marketeers de vraag naar content toenemen, als gevolg van de pandemie. Geen enkele respondent die werkzaam is op het gebied van video of design, of met een andere creatieve functie, meldde een afnemende vraag naar content binnen zijn of haar organisatie. Nu de behoefte aan content sterk toeneemt, is het duidelijk dat marketeers nieuwe tools en processen nodig hebben om de creatieve content te produceren die nodig is voor een digitale ervaring.
Volgens het onderzoek zijn zij er klaar voor om technologie in te zetten voor deze uitdagingen. De overgrote meerderheid van de respondenten in Nederland (81%) gelooft dat technologie de creativiteit in hun organisaties zal bevorderen, terwijl ze zo ook de output op peil kunnen houden. Verder meldt nog slechts 2% van de respondenten dat branding niet kan worden geautomatiseerd – een sterke daling vergeleken met een jaar geleden – terwijl 57% van plan is technologieën te implementeren voor digitale ervaringen.
“Marketeers passen allang technologie toe voor de meeste aspecten van marketing. We hebben dat gezien bij e-mail, programmatic advertising en nog veel meer. Toch is automatisering nog niet breed toegepast voor creatief werk. Het gevolg is een ‘content crunch’, waardoor merken moeten worstelen om bij te blijven”, zegt Andrew Hally, CMO bij Bynder. “Marketeers waren in het verleden terughoudender over de potentiële impact van automatisering op branding. Maar de versnelling van de digitale transformatie heeft alle twijfels weggenomen over de noodzaak om creatieve processen te automatiseren. Marketeers zijn nu klaar om die mogelijkheden in te zetten om te kunnen voldoen aan de vraag naar meer content en om de flexibiliteit te realiseren die digitale marketing vereist. Met behulp van de juiste technologie kunnen hun creatieve teams zich blijven richten op het hoogwaardige creatieve werk dat nodig is voor krachtige storytelling rond het merk.”
Het 2021 State of Branding Report signaleert ook andere belangrijke trends, die hieronder worden samengevat:
• Doorbreken op digitale kanalen is een grote zorg: Meer dan een kwart van de Nederlandse respondenten gaf aan dat het bereiken van hun publiek op de steeds drukker wordende digitale kanalen de grootste zorg is. Het bijhouden van de vraag naar creativiteit en content is de op een na grootste zorg (26%) en het behouden van de merkconsistentie is de op twee na grootste zorg (11%).
• Marketeers staan iets milder tegenover ‘overhypete’ marketingtrends: in 2020 gaf 27% van de marketeers aan dat chatbots de meest overhypete marketingtrend waren, dit percentage daalde in Nederland naar 24% in 2021. Verder dacht slechts 18% van de Nederlandse marketeers dat podcasts overhypet waren.
• Marketingmanagement en creatieve teams zitten niet helemaal op één lijn: Als we kijken naar de verschillende functies, zijn de respondenten het erover eens dat het aanpassen van middelen voor specifieke digitale kanalen en repetitief productiewerk de grootste tijdverspillers zijn. In Nederland komt daar nog het bijhouden van KPI’s bij. Desondanks heeft bijna 80% van alle ondervraagde CMO’s ‘volledig vertrouwen’ in het vermogen van hun team om aan de vraag naar content te voldoen, terwijl slechts 62% van de respondenten die werkzaam zijn in video, design of een andere creatieve functie dat vertrouwen ook heeft.
In opdracht van Bynder heeft het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Vanson Bourne het onderzoek voor dit rapport uitgevoerd. In totaal werden in januari, februari en maart 2021 1.600 marketing en creatieve respondenten ondervraagd, waaronder senior medewerkers en CxO-functionarissen in de VS (600), het VK (400), Duitsland (225), Frankrijk (225) en Nederland (150). Het volledige rapport kan hier worden gedownload.
Over Bynder
Bynder is marktleider op het gebied van digital asset management (DAM) en biedt een krachtige en schaalbare SaaS-oplossing voor merkbeheer. Bynder staat bekend om een intuïtieve gebruikerservaring en helpt meer dan een miljoen gebruikers in meer dan 1.800 organisaties, waaronder Spotify, Puma en Icelandair, om de volledige levenscyclus van hun digitale content in de cloud te creëren, te delen en te organiseren. Bynder is in 2013 opgericht en sindsdien uitgegroeid tot meer dan 350 medewerkers in zeven kantoren over de hele wereld, waaronder Nederland, de Verenigde Staten, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Arabische Emiraten. Het bedrijf wordt ondersteund door Insight Partners. Ga voor meer informatie naar www.bynder.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.