Deel dit artikel
-

Quova kan ook AOL abonnees herkennen

Het Amerikaanse bedrijf Quova , dat begin vorig jaar het Nederlandse Realmapping overnam, heeft een nieuw product gelanceerd waarmee ook de herkomst van AOL-gebruikers getraceerd kan worden. De techniek is volgens analisten van belang voor verspreiding van (betaalde) content.

Het bepalen uit welk land een internetter afkomstig is gebeurt aan de hand van het IP-adres van een internetter. Deze bevat geen persoonskenmerken maar geeft aan in welk land, regio of stad een internetter inlogt. Ceo Marie Alexander van Quova verklaarde eerder tegenover Emerce Magazine: "We kunnen segmenteren tot op het niveau van de metropool waaruit iemand afkomstig is. Verder gaat het niet, het is ook niet rendabel om dit te proberen."

Een obstakel bij dit streven was dat AOL-abonnees vanwege hun inlog-methode (in de Verenigde Staten op een centraal nummer in een staat) niet te traceren waren voor websites. Met de nieuwe versie van GeoPoint (4.0) zegt Quova nu ook in staat te zijn om dit te doen. Tevens is de nieuwe versie geschikt gemaakt om te functioneren binnen een .NET omgeving, de techniek die door Microsoft is ontwikkeld en ervoor zorgt dat mensen vanaf verschillende apparaten en verschillende locaties toegang kunnen krijgen tot internet.

Het belang van het bepalen van de locatie van een internetter werd recent duidelijk met de gerechtelijke uitspraak rondom de verkoop van nazi-artikelen op de veilingsite van Yahoo. De portal werd door de Franse rechter gedwongen om Franse internetters niet meer toe te laten tot de veiling en zou hierbij de techniek voor localisering nodig hebben. De Amerikaanse rechter bepaalde overigens later dat Yahoo niet aan de verplichting hoeft te voldoen.

Het is met name de toename van betaalde content waardoor de techniek aan relevantie zal winnen, zo is de verwachting. "De techniek wordt erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de juiste informatie bij de juiste en geautoriseerde gebruikers terechtkomt. Bijvoorbeeld als het gaat om muziekdistributie", aldus Mike McGuire, onderzoeker bij GartnerG2, tegenover Zdnet .

De concurrentie is echter niet onder de indruk van de stap voorwaarts van Quova. Het Amerikaanse Digital Envoy zei tegen Zdnet dat het al sinds afgelopen zomer in staat is om AOL-abonnees te traceren. Het bedrijf sloot in augustus vorig jaar een overeenkomst met AOL om het bedrijf te voorzien van zijn tracking-software. AOL werd op hetzelfde moment de grootste investeerder in Digital Envoy.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond