Deel dit artikel
-

Strijd om ticket-site Orbitz

De nieuwe reserveringssite Orbitz van de vijf grootste Amerikaanse vliegmaatschappijen, waaronder KLM-partner Northwest, ligt onder vuur van zestien Amerikaanse consumentenorganisaties . Zij vrezen prijsverhogingen en willen dat de overheid de joint venture tegenhoudt. Orbitz ziet er een complot van de concurrentie in.

Orbitz moet de site worden waar de aangesloten maatschappijen hun goedkoopste tickets aanbieden. De consumentenorganisaties vrezen dat onafhankelijke 'navigators' (zoals Expedia en Travelocity), die in de jungle van vliegtarieven en routes meer zouden handelen in het belang van de consument, uit de markt worden gedrukt. Ze denken ook dat dit initiatief van de luchtvaart-industrie gaat leiden tot hogere prijzen.

In een brief aan de Minister van Transport Norman Mineta wijzen ze erop dat de Orbitz-maatschappijen waarschijnlijk geen lagere tarieven aan andere ticket-verkopers mogen berekenen. Ook zou er een incentive-systeem zijn opgezet dat maatschappijen straft die een substantieel deel van hun tickets buiten Orbitz verkopen.

Orbitz zelf ziet er een 'goed gefinancierd complot' van de concurrentie in, waar de consumentenorganisaties onder aanvoering van het Anti Trust Institute zijn ingetuind.

In een verklaring op de Orbitz-site wordt ondermeer gewezen op het rapport Revenge of the Disintermediated van het Progressive Policy Institute, de denktank van de Democratische partij. Daarin wordt gesteld dat protectionisme van de tussenhandel, waaronder ook online initiativen als Expedia vallen, de consument uiteindelijk schade toebrengt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond