Multiscope: “Adverteerders reageren traag”

Adverteerders reageren traag op internetters die via een advertentie vragen om informatie. Slechts een kwart laat binnen een werkdag iets van zich horen. Als online advertenties attractiever worden zal 30 procent van de mensen die nu nauwelijks doorklikken dit toch gaan doen. Dit concludeert onderzoeksbureau Multiscope in een onderzoek naar online advertenties.
Voor het onderzoek heeft Multiscope 1300 internetters ondervraagd en ook interviews gehouden met vertegenwoordigers van de aanbodzijde, zoals Rabobank, Webads, World Online, Zon en Happypoint.
Een positieve uitkomst van het onderzoek voor adverteerders is dat 70 procent van de mensen die klikt op een advertentie ook daarna nog een actie onderneemt. Dit kan zijn het bekijken van een pagina of het vragen om verdere informatie. Van de groep die dit doet plaatst uiteindelijk 26 procent een bestelling. Maar de reactie van adverteerders op datgene wat de internetters doen of vragen is onder de maat, aldus Multiscope. Slechts 25 procent reageert binnen een dag; 17 procent heeft langer dan vijf werkdagen nodig voor een reactie en 1 procent reageert helemaal niet.
Maar voor de internetter op de site komt moet hij wel eerst verleid zijn door de advertentie. Als redenen om te klikken op een advertentie worden genoemd "attractieve advertentie" (31 procent), "interesse in het product of de dienst" (60 procent) en "nieuwsgierigheid" (76 procent). De kans dat mensen nieuwsgierig worden door een attractieve advertentie is groot, overlap dreigt. Onderzoeker Antoine van Tuyl van Mutliscope geeft toe dat die kans bestaat. "We hebben besloten de vraagstelling de volgende keer daarom aan te passen."
Volgens Multiscope daalt de respons op advertenties. Hoe groot die daling is kan het onderzoeksbureau niet aangeven. "De vraagstelling was vorig jaar anders dan dit jaar", zegt Van Tuyl. "De beide uitkomsten zijn dus niet direct met elkaar te vergelijken. Maar globaal kun je wel spreken van een dalende respons."
Wel blijkt dat meer internetervaring niet verantwoordelijk is voor de dalende respons, aldus Multiscope. Het onderzoeksbureau adviseert adverteerders meer gebruik te maken van 'rich media' advertenties. Van de internetgebruikers die zegt zelden of nooit op advertenties te klikken geeft volgens Multiscope 30 procent aan wel meer interesse te hebben in 'rich media' advertenties. Onder degenen die al op advertenties klikken geeft 65 procent aan meer interesse te hebben in deze vormen van online reclame.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond