LookSmart met British Telecom wereldwijd

British Telecom ( BT ) en de Amerikaanse Internet-directorybouwer LookSmart gaan portals bouwen voor de landen waar BT vertegenwoordigd is. Afgelopen november werd de joint venture al aangekondigd. Hiermee krijgt LookSmart toegang tot 31 miljoen BT klanten in West Europa en Azië, bevestigt Derek Fehmers, projectleider voor Nederland. Beide bedrijven hebben 100 miljoen dollar in de samenwerking gestopt.
"British Telecom verwacht in 2003 rond de 200 miljoen 'subscribers' te hebben, voornamelijk in Azië. Dat is een enorm potentieel aan mobiele en vaste gebruikers. Bedenk dat er in 2003 in West Europa en Azië ongeveer 215 miljoen internet gebruikers zullen zijn ", redeneert Fehmers. Dit aantal is gelijk aan tweederde van de huidige bevolking van de Europese Unie. Na eerdere allianties met bedrijven als AT&T, Altavista, Excite@Home en The Microsoft Network, lijkt LookSmart een van 's werelds grootsten te zijn op het gebied van online 'search' en 'navigation'.
In tegenstelling tot de vele vooralsnog verliesgevende internetbedrijven, verwacht LookSmart binnen niet al te lange termijn winst te maken. "In het laatste kwartaal van 1999 steeg de omzet met 255%, dat is 18,5 miljoen dollar aan inkomsten. Over geheel 1999 kwam er met 48,9 miljoen dollar 456% meer binnen dan het jaar ervoor. We verwachten in 2002 het break even point te bereiken", aldus Fehmers.
Het geheim achter de omzet van LookSmart is volgens Fehmers het 'Syndication Model': één keer een product maken en het vervolgens zo vaak mogelijk verkopen. "Onze inkomsten komen uit de licentiedeals en – steeds meer – uit advertenties. Met het geld dat binnenkomt, willen we meer partnerships aangaan, meer overnames doen en mediacampagnes financieren." Sinds een half jaar heeft het bedrijf een beursnotering aan de Amerikaanse Nasdaq. In tegenstelling tot bijvoorbeeld World Online was er tot enkele maanden geleden nog geen gulden uitgegeven aan reclame.
LookSmart levert een navigatie-infrastructuur die consumenten en bedrijven helpt snel de informatie te vinden die ze zoeken. De database wordt volledig aangemaakt door menselijke redacteuren. "Daarom kunnen we garanderen dat 98% van ons materiaal goed is. Er zijn geen dead links of links naar sites met bijvoorbeeld geweld of porno. En we zorgen ervoor dat de pagina's snel te laden zijn", legt Fehmers uit. De Nederlandse directory bevat momenteel 35.000 sites, de Amerikaanse versie heeft er 1,5 miljoen. Zoekmachine Inktomi zorgt voor de technologie achter de databases.
Het in 1996 door Evan Thornley (nu Chief Executive Officer) en Tracey Ellery (President) in Australië opgerichte bedrijf verhuisde na een investering van Readers Digest naar San Francisco in de Verenigde Staten. Op 1 juni vorig jaar opende LookSmart haar voorlopige Europees hoofdkantoor in Amsterdam, van waaruit databases voor Nederland, België, Spanje en Italië worden opgezet. Volgende week wordt voor de Duitse markt een kantoor in Berlijn geopend.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond