Industry Wire

Geplaatst door Fietsveilingen.nl

​Fietsveilingen.nl breekt online fietsverkoop open met veilingprincipe!

​Fietsveilingen.nl breekt online fietsverkoop open met veilingprincipe!

Overjarige fietsen aanbieden via internet? Dat hoeft niet moeilijk te zijn. Fietsveilingen.nl helpt retailers bij het verkopen van hun nieuwe overjarige modellen via een website waarop consumenten kunnen bieden. Degene die na een bepaalde tijd het hoogste bod heeft geplaatst, ‘wint’ de fiets.

Nog 1 uur, 45 minuten en 34 seconden, 32 seconden, 30… Op Fietsveilingen.nl tikken de minuten weg voor de consumenten die vanachter hun laptop op zoek zijn naar een nieuwe fiets tegen een scherpe prijs. Op deze website kunnen ze bieden op nieuwe overjarige modellen, die worden aangeboden door aangesloten rijwielzaken uit heel Nederland. Het concept werd twee jaar geleden opgezet door Egbert Venema en Loes Faber “Fietsveilingen.nl is voortgekomen uit het feit dat internet een steeds belangrijkere rol gaat spelen in onze samenleving en omdat er destijds op het gebied van fietsen nog niet veel online gedaan werd. Er was en is volgens ons een markt voor”, vertelt Venema. “Maar fietsen worden over het algemeen niet zomaar op internet gekocht, omdat veel mensen graag een proefrit maken en informatie over de fiets willen verkrijgen. Daarom hebben we besloten om de rijwielzaken, met hun expertise en kennis, erbij te betrekken. Zij kunnen de consument meer over een fiets vertellen. We hebben daarnaast een spelelement toegevoegd, zodat men kan bieden op een fiets.”

Scherpe prijs
Hoe gaat dat bieden in zijn werk? Consumenten kunnen zich registreren op de website en vanaf dat moment bieden op een fiets naar keuze. De fietsen die worden aangeboden, zijn nieuwe overjarige modellen. “De meeste modellen komen uit 2013 of daarvoor. De modellen staan vaak al wat langer in de winkel en retailers willen daar voor een scherpe prijs vanaf.” Om hun fietsen aan te bieden via Fietsveilingen.nl kunnen retailers zich aanmelden via de website. Na aanmelding kunnen ze één of meerdere fietsen aanbieden, waarvan ze de specificaties in een speciaal Excel-bestand moeten aanleveren. Ook dienen ze een foto van de fiets aan te leveren. De retailer bepaalt zelf welk startbod een fiets krijgt. “Dat is het mooie”, licht Venema toe. “Retailers kunnen zelf een minimumprijs bepalen. Maar we willen wel een scherpe startprijs bieden, je moet dan denken aan 40 procent korting op de adviesprijs. Vanaf dat moment gaat de teller lopen en kunnen mensen bieden. De retailer kan dan nog 60 procent of meer van de adviesprijs krijgen.”

Bijverkoop
Wanneer een consument na een bepaalde tijd het hoogste bod heeft geplaatst en een fietsveiling ‘wint’, kan hij ervoor kiezen de fiets op te halen in de betreffende winkel of de fiets laten versturen. “De klant betaalt via iDEAL of een bankoverschrijving bij ons, waarna wij vervolgens aan de rijwielzaak melden dat de fiets kan worden klaargezet. In het geval van verzending wordt de fiets bij de rijwielzaak opgehaald door een transportbedrijf. De consument krijgt vervolgens bericht met daarin informatie over wanneer hij de fiets kan ophalen of wanneer hij de verzending kan verwachten. We proberen hierbij drie werkdagen aan te houden. Als consumenten de fiets ophalen, hebben ze recht op garantie, die door de rijwielzaken geleverd dient te worden. Een bijkomend voordeel voor retailers is dat ze de consument bijvoorbeeld ook accessoires of een verzekering kunnen verkopen. Als consumenten kiezen voor verzending, kunnen ze via Fietsveilingen.nl een verzekering afsluiten.”

Geen concurrent
Venema wil door middel van dit concept retailers naar eigen zeggen ‘bij de hand nemen’. “Ze hebben vaak niet de tijd en de kennis om zich online te specialiseren. Wij helpen ze daar mee. We kijken naar welke fietsen retailers kwijt willen. In het begin vroeg de branche zich af of wij concurrenten waren of niet? Wij proberen te communiceren dat we een toevoeging zijn als verkoopkanaal en geen concurrent. We zorgen niet voor prijsdruk, want er worden enkel oudere modellen aangeboden. We fungeren als een soort outletkanaal. We merken dat retailers inmiddels minder sceptisch zijn en dat ze zich, wanneer ze positieve verhalen over ons horen van collega’s, ook aanmelden.”

Kosten
Je kunt als retailer kiezen voor twee opties: anoniem fietsen aanbieden of prominent in beeld komen met logo, presentatie en websitevermelding en een betere vindbaarheid in zoekmachines. In het eerste geval betaal je alleen € 20,- aansluitkosten en in het tweede geval komt daar een bedrag van € 7,50 per maand bij. Wanneer een fiets niet verkocht wordt, betaal je niets voor het plaatsen van de fiets. Als een fiets verkocht is, vraagt Fietsveilingen.nl een X bedrag, voor bemiddelingskosten. Bij fietsen die verkocht worden tot € 500,- is dat bedrag € 25,-, van € 500,- tot € 1.000,- is dat € 37,50 en bij € 1.000,- of meer is dat € 50,-. Inmiddels hebben 50 rijwielzaken uit heel Nederland zich aangesloten bij Fietsveilingen.nl. “We zijn nu actief bezig met telefonische acquisitie in de markt, zodat we nog meer rijwielzaken aan ons kunnen binden”, aldus Venema. Naast het aan zich binden van nieuwe rijwielzaken hoopt Venema in de toekomst ook meer accessoires te kunnen gaan aanbieden via Fietsveilingen.nl. Daarnaast wil hij de mogelijkheid om te bieden op kortingsvouchers voor fietsvakanties, die er momenteel al is, verder gaan uitbouwen. Ook hoopt Fietsveilingen.nl zich over enkele weken aan te kunnen sluiten bij Thuiswinkel Waarborg, het kwaliteitskeurmerk voor het kopen van producten en diensten via internet.

Fietsveilingen.nl

Bron: Artikel Vakblad Fietsmarkt

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht