Motivaction lanceert internationaal Glocalities onderzoek

Het Glocalities-onderzoek van Motivaction brengt drijfveren, cultuurverschillen en consumentengedrag in kaart en is uitgevoerd onder meer dan 48.000 respondenten in 20 grote economieën. De naam is gebaseerd op ’Think Global’, ’Act Local’ en ’Ties’ als verbindende factor in de netwerkeconomie. Op basis van deze omvangrijke studie is een robuust model ontwikkeld met 5 wereldwijde waardensegmenten: Creatives, Challengers, Conservatives, Achievers en Socializers. Met de internationale versie van het in Nederland bekende Mentality-onderzoek wordt duidelijk dat een thema als duurzaamheid in China, de VS en Europa andere groepen aanhangers kent en dat er andere drijfveren aan ten grondslag liggen.
Achiever-mentaliteit in opkomende economieën
Martijn Lampert, research director: ‘’De Glocalities-segmenten Creatives en Socializers zijn groot in West-Europa, terwijl in de BRIC-landen de Challengers en Achievers juist sterk vertegenwoordigd zijn. Dit betekent voor veel Europese strategen en marketeers dat ze heel anders moeten gaan denken als ze succesvol willen opereren in opkomende economieën zoals China en Brazilië”.
In Nederland staat Motivaction bekend om het Mentality-onderzoek naar waarden, trends en drijfveren van consumenten dat in 1997 werd geïntroduceerd. Dit model, met segmenten als ‘Kosmopolieten, Opwaarts mobielen en Moderne burgerij’ wordt veelvuldig gebruikt door opdrachtgevers uit de commerciële en publieke sector en in het hbo- en wo-onderwijs.
Opdrachtgevers willen beter in kunnen spelen op drijfveren over de grens
CEO van Motivaction, Pieter Paul Verheggen: “Motivaction is zich in de 30 jaar dat we bestaan gaan onderscheiden door de combinatie van diepgaande kennis van waarden en drijfveren én een krachtige en flexibele onderzoeksinfrastructuur. Onze klanten opereren steeds meer internationaal, maar hebben lang niet altijd voldoende zicht op drijfveren in de landen waar zij actief zijn. Daarbij komt dat steeds meer partijen van buiten Europa interesse tonen in onze manier van werken. Daarom hebben wij gekozen voor internationalisering van de Motivaction-formule’’.
Duurzaamheidsvoorhoede verschilt in China, VS en Europa
Op basis van het Glocalities-onderzoek publiceert Motivaction een serie Flash Reports met eerste resultaten. Het report over duurzaamheid dat vandaag is uitgekomen laat zien dat de duurzaamheidsvoorstanders in China een totaal ander slag mensen zijn dan die in Europa en de VS. In het Westen wordt de duurzaamheidsvoorhoede gedomineerd door Creatives ofwel de intellectuele bovenlaag, terwijl in China duurzaamheid juist meer wordt omarmd door Conservatives en Achievers, de opkomende middenklasse die statusbewust, carrièrgericht en techno-minded is. Juist die laatste groep is als aanjager belangrijk voor multinationals om de afzet van duurzame producten en diensten in China te vergroten.
Glocalities-model: www.glocalities.com
Samenvatting Glocalities-segmenten
Achievers: Ondernemend ingestelde netwerkers die gericht zijn op familie en gemeenschapszin.
Creatives: Open minded ingestelde idealisten die hechten aan zelfontplooiing en cultuur.
Challengers: Competitief ingestelde carrièremakers met een fascinatie voor geld, risico en avontuur.
Conservatives: Familiemensen die hechten aan tradities, etiquette en een georganiseerd leven.
Socializers: Gezelligheidszoekers die houden van entertainment, vrijheid en familiewaarden.
Horizontale as: De mate waarin men open staat voor verandering en vernieuwing
Verticale as: De mate waarin men gericht is op vrijheid en onafhankelijkheid
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.