Industry Wire

Geplaatst door Meta

Meta doneert 400 VR-brillen aan Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats om technologie in onderwijs te ondersteunen

Rotterdam, 30 november 2022 – Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats krijgen 400 Meta Quest 2-headsets om het nieuwe onderwijsprogramma te stimuleren en uit te breiden. Dit maakte Markus Reinisch, Vice President Public Policy van Meta in Europa bekend tijdens zijn bezoek aan Immersive Tech Week in Rotterdam. De Metaverse Werkplaats is een initiatief van zes technisch-creatieve mbo-vakscholen, waarin honderden studenten de komende jaren gaan bouwen aan virtuele werelden en interactieve 3D-ervaringen. Kennis die met en in de creatieve industrie wordt ontwikkeld en zorgt voor de snellere adoptie van deze nieuwe technologie in zowel het onderwijs als de praktijk.

De Metaverse Werkplaats is een samenwerking tussen zes mbo-vakscholen voor de creatieve industrie: Mediacollege Amsterdam, Grafisch Lyceum Utrecht, Nimeto (Utrecht), Grafisch Lyceum Rotterdam, Cibap (Zwolle) en SintLucas (Eindhoven). De werkplaats is de plek waar studenten, docenten en mediaprofessionals samen opgeleid worden voor de volgende evolutie van het internet: web3 en de metaverse. Meta doneert 400 Meta Quest 2-headsets zodat zij aan nieuwe virtuele toepassingen kunnen werken.

VR-beleving voor CineKid Festival
De donatie van de VR-brillen is een belangrijke stap in de vormgeving van het opleidingsprogramma om VR-toepassingen binnen diverse industrieën te ontwikkelen en het verlagen van de toegangsbarrière naar immersieve technologie. De devices zullen gebruikt worden in verschillende onderwijsprojecten waarin studenten samen met professionals immersieve ervaringen maken. Voorbeelden hiervan zijn het creëren van een VR-beleving voor het CineKid Festival, het grootste film en mediafestival voor kinderen ter wereld, en een prototype metaverse-omgeving voor één van de grootste supermarktketens van Europa. Voor studenten biedt dit een unieke kans om te werken met deze technologie en voor bedrijven om geïnspireerd te raken door de creativiteit van de nieuwe generatie makers.

Metaverse in nieuw museum Beeld & Geluid
In het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid, dat op 11 februari 2023 de deuren opent, bevindt zich de verdieping Verwonderen, waar bezoekers de toekomst van deze media kunnen ervaren. Deze ruimte zullen Beeld & Geluid en de Metaverse Werkplaats gebruiken om metaverse-innovaties te tonen aan een breed publiek én ze tevens te testen. Het delen van kennis tussen studenten, publiek en technologiepartners creëert op deze manier het perfecte klimaat voor innovatie.

Marilene Streefland, Voorzitter van het College van Bestuur van het Mediacollege Amsterdam, een van de participerende scholen in de Metaverse Werkplaats: “Als technisch-creatieve vakscholen zijn wij hofleverancier van nieuw talent voor deze industrie. Om snel in te kunnen spelen op de ontwikkelingen die daar plaatsvinden werken wij nauw samen met bedrijven en andere vakscholen, bijvoorbeeld in de vorm van projecten en werkplaatsen. Door de toenemende schaal van deze samenwerkingen groeit ook de vraag naar technologie en middelen. Deze donatie van Meta en de samenwerking met Beeld & Geluid, zorgt ervoor dat we als Metaverse Werkplaats sneller kunnen opschalen en ook het bereik en impact van de onderwijsprojecten kunnen vergroten.”

John Leek, Manager Creatieve Industrie Beeld & Geluid: “Als huis van de mediamakers geloven wij heilig in de innovatieve kracht die ontstaat als makers, publiek, kennisinstellingen en industrie samenwerken. Het gloednieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid biedt een uniek inclusief podium waarop resultaten van innovatie kunnen worden ervaren. Het is van het grootste belang dat iedereen in contact kan komen met de AR/VR-producties van de jonge talenten van de Metaverse Werkplaats. Deze samenwerking met Meta en de Metaverse Werkplaats zal een sterke impuls geven aan talentontwikkeling in het AR/VR ecosysteem in Nederland”

Markus Reinisch, Vice President Public Policy, Europe van Meta: “Het bouwen van de metaverse en het veranderen van de manier waarop we leren door immersieve technologie wordt niet gedaan door één bedrijf. We werken nauw samen met partners om een AR/VR ecosysteem te ontwikkelen dat kansen zal creëren voor docenten en studenten over de hele wereld. We zijn dan ook trots om samen te werken met Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats en hen te helpen bij het opleiden van de volgende generatie creators en ontwikkelaars in de Nederlandse media industrie.”

Eerste Nederlandse organisaties Meta Immersive Learning
De steun voor Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats maakt deel uit van het Meta Immersive Learning-programma. Met Meta Immersive Learning investeert Meta 150 miljoen dollar om de volgende generatie creators te helpen ontwikkelen en versterken, immersieve ervaringen te creëren die de manier waarop we leren veranderen, en de toegang tot leren via technologie vergroten. Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats zijn de eerste Nederlandse organisaties die meedoen aan dit programma.

Over Beeld & Geluid
Beeld & Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), politieke prenten, podcasts, websites en objecten. We brengen het Nederlandse medialandschap in kaart en belichten actuele ontwikkelingen vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven.

Over Metaverse Werkplaats
De Metaverse Werkplaats is een initiatief van het consortium van creatieve mbo-vakscholen. De zes vakscholen, bestaande uit Mediacollege Amsterdam, Grafisch Lyceum Utrecht, Nimeto, Grafisch Lyceum Rotterdam, Cibap en SintLucas, onderzoeken samen de mogelijkheden en de impact van immersive content en de komst van de metaverse. Studenten, docenten, professionals en bedrijven uit de creatieve industrie werken samen aan (maatschappelijke) vraagstukken en de toepassing van immersive technologie. Dit doen ze onder andere op het Media Park, in het hart van de media industrie, en bij de vakscholen zelf.

Over Meta
Meta heeft als missie om mensen de mogelijkheid te geven een community op te bouwen en de wereld dichter bij elkaar te brengen. Met de producten van Meta blijven de gebruikers verbonden met hun vrienden en familie, ontdekken ze wat er in de rest van de wereld gebeurt en delen ze wat voor hen belangrijk is. In december 2020 waren er 1,84 miljard dagelijkse gebruikers op het platform en 2,8 miljard actieve gebruikers. Ongeveer 2,6 miljard mensen gebruiken Meta, Instagram, WhatsApp of Messenger dagelijks. Meta is door Mark Zuckerberg opgericht in 2004 en het hoofdkantoor staat in Californië. Meer informatie over Meta is te vinden op https://about.facebook.com/company-info/.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht