Industry Wire

Geplaatst door Descartes

Stijgende tarieven en handelsbelemmeringen grootste zorg van logistieke en supply chain-leiders

Amersfoort, 16 december 2024 – Stijgende tarieven en handelsbelemmeringen worden door logistieke en supply chain-leiders als grootste zorg gezien (48%), op de voet gevolgd door verstoringen van de supply chain met 45% en geopolitieke instabiliteit met 41%. Ook verwacht maar liefst 62% dat grootschalige wereldwijde verstoringen van de toeleveringsketen in de nabije toekomst alledaags zullen worden. Dat blijkt uit onderzoek van Descartes Systems Group, marktleider op het gebied van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, naar de belangrijkste wereldwijde handelsuitdagingen waarmee logistieke en supply chain-leiders vandaag de dag worden geconfronteerd.

Verbeterde analysepraktijken zijn hard nodig
Deze en andere uitdagingen (zie figuur 1) benadrukken de noodzaak voor organisaties die betrokken zijn bij internationale handel om hun analysepraktijken voor de supply chain te verbeteren. Dit helpt bij het opbouwen van veerkrachtigere supply chain-netwerken, met onder andere robuuste, technologisch ondersteunde inzichten om bij te blijven met frequente en complexe tariefwijzigingen, snel nieuwe markten te vinden, verzekerd te zijn van betere leveranciers en tijdige, hoogwaardige concurrentie-informatie te verkrijgen.

Zorgen zijn het grootst bij groeiende bedrijven
De resultaten lieten ook zien dat de impact van de grootste mondiale handelsuitdagingen op organisaties mogelijk kan variëren door andere factoren dan de omvang van het bedrijf, zoals bedrijfsgroei, land en industrie. Zo waren tarieven en handelsbelemmeringen zorgwekkender voor bedrijven die een groei van meer dan 15% verwachtten (51%) dan voor bedrijven met krimpende, beperkte of geen groei (43%).

“Evoluerende tarieven en handelsbeleid zijn een van de vele complexe kwesties die vereisen dat organisaties meer veerkracht in hun toeleveringsketens opbouwen door middel van naleving, technologie en strategische planning”, zei Jackson Wood, Director Industry Strategy bij Descartes. “Met de mogelijkheid dat de nieuwe Amerikaanse regering aanvullende tarieven oplegt aan een breed scala aan goederen en herkomstlanden, moeten organisaties die handelen met Amerika hun inkoop- of verkoopstrategieën ingrijpend herzien om potentieel hogere kosten te beperken.”

Over het onderzoek
Descartes en SAPIO Research ondervroegen 978 leiders op het gebied van supply chain intelligence in belangrijke handelslanden in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië-Pacific. Het doel was inzicht te krijgen in de aard van de mondiale handelsuitdagingen waarmee ze werden geconfronteerd en te bepalen of de zorgen varieerden op basis van factoren zoals land, industrie, bedrijfsgrootte en bedrijfsgroei. De respondenten zijn leden van de managementteams van bedrijven, variërend van managementniveau tot Chief Executive Officer of eigenaar. Lees meer in het onderzoeksrapport Supply Chain Intelligence Report 2024: Escalating Challenges for Global Supply Chain Leaders.

Lees hier meer over de global trade intelligence-oplossingen van Descartes.

Over Descartes
Descartes is de wereldwijde leider op het gebied van on-demand SaaS-oplossingen (Software-as-a-Service) die bijdragen aan de verbetering van de productiviteit, en van de prestaties en zekerheid voor ondernemingen, waarbij logistiek een belangrijke rol speelt. Klanten gebruiken de modulaire, cloud-based oplossingen om leveringen te plannen, te sturen, te volgen en te meten. Ook kunnen zij vrachten plannen, toewijzen en uitvoeren, transportfacturen opstellen, controleren en betalen, wereldwijde handelsdata bekijken, douane- en beveiligingsdocumenten voor import en export archiveren, en verschillende andere logistieke processen uitvoeren. Dit alles door deelname aan ’s werelds grootste, multimodale samenwerkingscommunity voor logistiek. Het hoofdkantoor van Descartes is gevestigd in Waterloo (Canada), en de organisatie heeft kantoren en partners wereldwijd. Meer informatie op www.descartes.com en op LinkedIn.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht