Industry Wire

Geplaatst door MasterCard

Kaartautomaat overbodig: inchecken doe je met je (digitale) betaalkaart

Amsterdam, 13 juni 2025 – Een kaartje kopen? Dat is verleden tijd. Reizen met het openbaar vervoer is vandaag de dag super eenvoudig en toegankelijk: gewoon inchecken met je (digitale) betaalkaart. Tijdens Money20/20 – hét Europese fintech-event – zet Mastercard samen met FCB Amsterdam, O2H Creative Solutions en Dentsu deze innovatie in de spotlight. De kaartautomaat is overbodig en is daarom omgebouwd naar arcadekast: Tap, Go, Play!

Van functioneel naar fun: de kaartautomaat wordt arcadekast
De iconische OV-kaartautomaat werd door de bureaus omgetoverd tot arcadekast, midden in het zicht van duizenden internationale fintech-bezoekers bij tramhalte RAI. Niet alleen een visueel spektakel in Mastercard-huisstijl, maar ook een statement: het traditionele kaartje maakt plaats voor een naadloze digitale ervaring. Eerdere vergelijkbare campagnes laten positieve resultaten zien met 48% nieuwe gebruikers.
“We maken met deze creatieve activatie niet alleen innovatie tastbaar, maar toveren ook een glimlach op het gezicht van reizigers. Voor mij is dit het bewijs dat technologie pas impact heeft als je het verrassend en toegankelijk maakt voor iedereen,” zegt Roxanne Pinckers, Director Marketing & Communications Mastercard Nederland.

“We brengen een abstract digitaal gemak tot leven met een herkenbaar object – en een knipoog,” aldus FCB Amsterdam.
Play
Eenvoudig van beursvloer naar binnenstad
Bezoekers van Money20/20 konden na de beurs direct opstappen in de speciaal gebrande Mastercard-tram, die hen soepel richting het stadscentrum bracht. In- en uitchecken deed je met je betaalkaart of telefoon – zonder app of kaartje. Het is het ultieme bewijs van de eenvoud en kracht van OVPay, mede mogelijk gemaakt door het veilige betaalsysteem van Mastercard en in samenwerking met Translink en de gezamenlijke OV-bedrijven.

Contactloos en naadloos reizen: de nieuwe standaard
Mastercard vervult een essentiële rol in het beveiligen en stimuleren van contactloze betaaloplossingen binnen het openbaar vervoer. Ten opzichte van het gesloten OV-betaalcircuit voor de OV-chipkaart, stappen reizigers dankzij het open digitale betaalcircuit van Mastercard moeiteloos over tussen vervoerders en steden, zonder zich zorgen te maken over zones, prijzen of tickets. Ook biedt dit ‘open loop’ systeem mogelijkheden voor allerlei aanvullende diensten binnen OVPay in de toekomst, zoals deelvervoer of parkeren. Daarmee draagt Mastercard bij aan een gebruikersvriendelijk systeem waarin duurzaamheid, gemak en innovatie samenkomen.

Sinds de landelijke invoering in juni 2023 groeit het gebruik van in- en uitchecken met een (digitale) betaalkaart. De betaalkaart wordt sindsdien gebruikt bij een op de vijf ritten in het OV en zelfs op de helft van de ritten op voltarief[1].

Mastercard claimt het OV-domein
Met deze creatieve interventie – extra relevant tijdens Money20/20 – positioneert Mastercard zich nadrukkelijk als preferred payment partner voor het openbaar vervoer. In samenwerking met FCB Amsterdam, O2H, Dentsu, OPRG en Big Group laat het merk zien hoe technologie tastbaar wordt, en hoe een slimme activatie merkvoorkeur én zichtbaarheid versterkt. Door beslissers uit fintech, payments, marketing en tech letterlijk mee te nemen in de OVPay-ervaring, bewijzen de partners dat de toekomst van mobiliteit niet alleen contactloos, maar ook creatief is.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht