Integratie van multi-agent systemen versnelt zichtbaar bij Gen AI-koplopers

Twee op de vijf organisaties verwachten binnen 1 tot 3 jaar een positief rendement op hun AI-investeringen te behalen.
Door AI te integreren in bedrijfsprocessen zoals inkoop, klantenservice, supply chain en finance, behalen organisaties al aanzienlijke kostenbesparingen.
Investeringen in kunstmatige intelligentie levert nu al een positieve Return on Investment (ROI) op, waarbij het gemiddelde rendement 1,7 keer hoger is dan de initiële investering. Dit blijkt uit een nieuw rapport van het Capgemini Research Institute, AI in action: How Gen AI and Agentic AI redefine business operations. Volgens het rapport is hiermee de basis gelegd voor een meer wijdverspreide implementatie van op agents gebaseerde AI-systemen. Van de bedrijven die Gen AI gebruikt, heeft 30 procent al succesvol AI-agenten geïntegreerd in hun bedrijfsprocessen. Verwacht wordt dat het aantal AI-systemen dat gebruik maakt van agents tegen eind 2025 met 48 procent zal stijgen. De studie laat ook zien dat al één op de vijf bedrijven AI-agents of multi-agentensystemen gebruikt, waarbij Gen AI en agentic AI al aanzienlijke kostenbesparingen en operationele kostenvoordelen opleveren in bedrijfsfuncties.
Met steeds meer bedrijven die investeren in AI-infrastructuur, hadden sommige organisaties zorgen geuit over het behalen van de Return On Investment (ROI) van hun grootschalige AI- en Gen AI-implementaties. Het rapport toont echter aan dat deze initiële zorgen snel verdwijnen, aangezien bedrijven nu al aanzienlijke rendementen zien. De respondenten in het onderzoek rapporteren gemiddeld een 1,7-voudig rendement op hun Gen AI- en AI-investeringen. Tegen deze achtergrond verhogen veel bedrijven nu hun budgetten op dit gebied: 62 procent van de respondenten investeert dit jaar meer in Gen AI dan vorig jaar.
“Gen AI en agentic AI kunnen bedrijfsdiensten echt transformeren, waardoor de verschuiving van traditionele kostenmodellen naar een door AI, waarde en data aangedreven bedrijf mogelijk wordt. Degenen die kiezen voor een geïntegreerde aanpak met data en AI als kern, zullen in staat zijn om een echt verbonden, frictieloze onderneming te creëren,” zegt Oliver Pfeil, CEO van Business Services bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Hoewel het onderzoek een toename in het gebruik van AI-agenten suggereert, staan organisaties nog steeds voor tal van obstakels bij de implementatie op schaal. Om de potentie van waardecreatie te benutten en de concurrentiepositie te waarborgen, moeten pragmatische oplossingen worden ontwikkeld en gericht worden geïmplementeerd met de bestaande data- en AI-competenties.”
Gen AI-adoptie heeft de basis gelegd voor agentic AI-implementatie
Naar verwachting zal Gen AI in de komende drie jaar de nauwkeurigheid van data-analyses verbeteren, naast productiviteit, time-to-market en klant- en werknemerservaringen. Hierdoor zien meer bedrijven de waarde van Gen AI, met 36% van de organisaties die het dit jaar implementeren, tegen 20% vorig jaar. Onder degenen die Gen AI op beperkte of volledige schaal hebben aangenomen, heeft ongeveer 30% AI-agenten in hun operaties geïntegreerd. Het totale aantal AI-agentprojecten in een gemiddelde organisatie zal naar verwachting met 48% groeien in 2025.
Volgens het rapport leveren AI-agenten al aanzienlijke voordelen op in bedrijfsfuncties, waarbij agenten en multi-agent systemen fouten verminderen, klanttevredenheidsniveaus verbeteren, operationele efficiëntie verhogen en operationele kosten verlagen. De top vijf industrieën die AI-agenten adopteren zijn hightech, industrie, consumentengoederen, energie en farma en gezondheidszorg.
Uitbouw van AI-vaardigheden en transformatie van het personeelsbestand zijn de sleutel tot snellere opbrengsten
Om een sterk rendement op Gen AI-investeringen te behalen, moeten organisaties zich richten op het ontwikkelen van sterk leiderschap, governance en AI-gereedheid. Volgens het rapport behalen organisaties die deze basis leggen 45% sneller hun ROI. De meeste bedrijven missen echter momenteel dit sterke leiderschap, met slechts een op de drie leiders die een sterke voorstander van Gen AI is. Daarnaast moeten organisaties ook hun personeelsbestand transformeren om bedrijfswaarde te halen, aldus het rapport. In de afgelopen twee jaar hebben bedrijven die automatisering en AI-gebaseerde use cases hebben geïntroduceerd, 30% van de operationele taken kunnen automatiseren. Zij verwachten in de komende twee jaar hun operationele taken verder te automatiseren. Naarmate verantwoordelijkheden evolueren, zullen organisatorische upskilling, reskilling, training en functieroltransities hoog op de agenda staan. Bijna tweederde van de werknemers verwacht dat hun functiebeschrijvingen tegen 2028 zullen veranderen. Volgens het rapport zal de interactie van werknemers met AI-agenten naar verwachting toenemen tegen 2028, dus training en upskilling zullen nodig zijn om arbeidskrachten voor te bereiden op effectieve mens-AI samenwerking.
Rapportmethodologie
Het Capgemini Research Institute voerde een enquête uit onder 1.607 leidinggevenden van organisaties met ten minste $1 miljard aan wereldwijde inkomsten in het laatste boekjaar, die verantwoordelijk en aansprakelijk zijn voor een of meer AI- en gen AI-initiatieven in bedrijfsoperaties. Leidinggevenden waren afkomstig uit supply chain & inkoop, finance & boekhouding, HR, klantoperaties, AI-leiderschap en strategie, AI-toepassing en -management, AI-ethiek, regelgeving en compliance-functies. De leidinggevenden waren afkomstig uit 15 landen in meerdere regio’s en besloegen 13 industrieën. Het Instituut interviewde ook 15 senior leidinggevenden die bedrijfsoperaties en AI-implementatie leiden bij hun respectieve organisaties uit verschillende sectoren en landen.
Over Capgemini
Capgemini is wereldwijd partner van bedrijven die hun business willen transformeren en managen om de dubbele transitie naar een digitale en duurzame wereld te versnellen. Hierbij wordt tastbare waarde gecreëerd voor bedrijven en de samenleving. Het is een maatschappelijk verantwoorde en diverse groep van 340.000 mensen in meer dan 50 landen. Met een sterke traditie van ruim 55 jaar, ontsluit Capgemini de waarde van technologie om een breed scala aan zakelijke behoeftes van zijn klanten te vervullen. Het levert end-to-end dienstverlening en oplossingen van strategie en design tot engineering. Dit gebeurt door gebruik te maken van AI, generative AI, cloud, data en data, gecombineerd met sectorexpertise en een partner ecosysteem. De Group behaalde in 2024 een omzet van 22,1 miljard euro. Get the Future You Want | www.capgemini.nl
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.