Industry Wire

Geplaatst door TBWANEBOKO

Nieuwe campagne NVB: Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude.

Amsterdam 17 oktober 2025 – De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) roept Nederlanders op om te luisteren naar hun gevoel bij een poging tot fraude. De campagne laat zien dat emoties zoals schrik, spanning of opwinding vaak het eerste signaal zijn dat er iets niet klopt. Want: je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude.

Je gevoel als waarschuwing
Je schrikt natuurlijk als iemand belt namens je bank en zegt dat je geld in gevaar is. De persoon aan de andere kant van de lijn klinkt behulpzaam en zet je onder druk om snel te handelen: geld overmaken naar een veilige rekening, iets installeren, of zelfs je betaalpas afgeven. Juist dat geschrokken gevoel dient als een signaal – een echte bank vraagt dit nooit. Het is fraude.
Hetzelfde geldt online: als je online iemand leert kennen, stap voor stap verliefd wordt en er ineens geld nodig is voor een ticket of investering – dan is de angst om je liefde te verliezen als je geen geld overmaakt je waarschuwing tegen fraude. Dit vernieuwende inzicht waarbij je gevoel een waarschuwing is tegen fraude, staat centraal in een brede publiekscampagne die bestaat uit: online video, radio, print, display, social media, Snapchat lens en PR.

Muziek als metafoor voor je hartslag
Als onderdeel van de PR-aanpak en in aanloop naar Amsterdam Dance Event (ADE) werkte de NVB samen met dj en producer Cynthia Spiering aan de track Feel the Pressure. De 140 BPM van het nummer staat symbool voor de versnelde hartslag bij stress, angst of paniek en maakt hoorbaar hoe emoties ons lichaam waarschuwen. De track is nu te beluisteren via SoundCloud en YouTube en rond ADE te beluisteren via Spotify.

Meerjarige publiekscampagne
De campagne is onderdeel van de meerjarige publiekscampagne ‘Herken fraude. Voorkom fraude.’ waarmee de NVB mensen bewust maakt van veelvoorkomende fraudevormen en de emoties die daarbij spelen.

Meer informatie is te vinden op voorkomfraude.nl.
SoundCloud: https://soundcloud.com/cynthia-spiering/cynthia-spiering-feel-the-pressure-nvb

Noot voor de redactie, niet bestemd voor publicatie
Voor vragen, interviewverzoeken of beeldmateriaal, kun je contact opnemen met TBWANEBOKO via anne.buining@omc.com of 06-23925064

Credits
Opdrachtgever: Nederlandse Vereniging van Banken (NVB)
Campagne: Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude
Creatie: TBWANEBOKO
PR: HAGENS PR
Muziek: Cynthia Spiering – Feel the Pressure
Media: PHD Media
Website: ACATO Digital Agency
Onderzoek: DVJ Insights

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht